KD säger ja till köp av Guldfågeln Arena – men…

Kristdemokraterna har efter en intern diskussion i god demokratisk anda, där vi nött och blött alla alternativ, beslutat att ställa sig bakom avsiktsförklaringen om att Kalmar kommun ska ta över Guldfågeln Arenan.

Men…

Arenan ska inte bara ”vara KFF:s ”, utan den ska kunna nyttjas för såväl damfotbollen (tex IFK Kalmar), juniorer, skolidrotten, konserter och andra evenemang. Det är den linje som vi hade när en utökad borgen diskuterades och som vi haft sedan Arenan först uppfördes. Det innebär också att vi måste investera i hybridgräs.

Vi måste förvalta medborgarnas skattepengar på bästa sätt. Swedbanks bedrövliga agerande tvingar oss att laga efter läge. Att inte köpa Arenan, och därmed helt sonika kasta bort 120 miljoner av skattebetalarnas pengar utan att få något åter ser vi inte som ett ansvarsfullt förvaltande av skattebetalarnas pengar. Att rädda KFF genom att kraftigt höja deras föreningsstöd tror vi inte heller är en god idé. Dels skulle det innebära att punkten 1 faller och att vi skulle låsa upp en stor del av Kultur- och fritidsförvaltningens löpande budget. Enligt avsiktsförklaringens intentioner kommer kommunens kostnader däremot vara mer i nivå med nuvarande stöd till arenan.

Fotbollen är viktig för Kalmar och Guldfågeln Arena lyfter staden. Arenan har gett Kalmar mycket och kan fortsätta att ge Kalmar mycket om den får nyttjas utifrån sin fulla potential. Fotbollen är den absolut största och populäraste idrotten bland såväl unga killar som tjejer i Kalmar kommun. Förutom att bidra till en meningsfull fritid för många ungdomar, så skapar den också stor stolthet över Kalmar och stärker samhällsgemenskapen. Därför är det en självklarhet för oss att Kalmar kommun ska skapa förutsättningar för såväl träning på bra gräsplaner som att trygga att vi även fortsatt har en Arena där man kan titta på sina idoler – och kanske en gång få spela där.

Vi vill också passa på att välkomna Nanne Bergstrand tillbaka till Kalmar FF. Vi politiker kan bara skapa schysta förutsättningar för våra klubbar att verka utifrån, det är fotbollsföreningarna själva som måste leverera resultaten på planen. Nannes återkomst visar oss att KFF:s styrelse tar detta på största allvar.

Viktigt att lyssna på boendes farhågor vid enorm vindkraftsutbyggnad i populärt naturområde

Svenskt på tallriken i sommar

”Bregott-beslutet” – Ett viktigt steg på vägen för mer svenskproducerad mat till våra barn

KD tog strid mot höghastighetståg på SKR:s Kongress

Sluta straffbeskatta landsbygden

Nej till 21-meters mast i centrala Ljungbyholm

Mer svensk- och närproducerad mat på våra skolor

KD-glädje över räddad Cellgrav

Förebyggande insatser är de viktigaste av insatser

Hur återställer vi trygghet och säkerhet i Berga centrum?