• Motion elpriser

Motion till Kristdemokraternas riksting 2023

Varför straffa dom som gjorde rätt
    Under 1970-talet byggdes och renoverades hus där värmesystem med fossila bränslen ersattes av
    direktverkande el. Ett stort kliv mot en fossilfri värld. Under åren har de installerade radiatorerna ersatts med moderna oljefyllda element samt senare kompletterade med värmepumpar luft/luft allt för bästa möjliga hänsyn till klimatet och miljön.
    Dom här husen har inga vattenburna element och sällan eller aldrig någon skorstensstock. Detta gör att det är mycket kostsamt att ansluta sig till fjärrvärme där sådan finns.

Under hand har bensindrivna trädgårdsmaskiner bytts ut mot el- och batteridrivna produkter allt i symbios med ”det låter så bra politikens” hejarop. Och en del köpte elbil! Samma politiker som vägrar ta till sig fakta från kunskapens träd hur avställning av kärnkraften påverkar oss i det dagliga livet och som anslöt oss till ett system för elhandel utan att förstå vilka konsekvenser det skulle kunna leda till.

Naivt – men dom som gjorde rätt på 70-talet får betala. Många har blivit gamla, en del ensamma av olika anledningar, men vill bo kvar i det man byggde och levde i med fast tro att politiker kan man lita på, oavsett partifärg. Med dagens elpriser straffas de som på 70-talet gjorde det rätta ur miljösynpunkt å det grymmaste. Låga pensioner och hög inflation gör det inte bättre. Många kommer inte att kunna bo kvar och fortsätter elpriserna att ligga högt så kommer villapriserna för hus med eluppvärmning att störtdyka. Rimlig nivå 50 – 80 öre per kWh plus moms för företag med momsplikt och utan moms för
    privatpersoner och icke momspliktiga.

Partistyrelsen ombedes verka för
    Att elpriserna reduceras till rimliga nivåer nära produktionspriset

Sandviken, februari 2023
    Leif Jönsson