• Kristdemokraterna vill satsa på vår framtid

Barnen får betala när pengarna tar slut. Orden är hämtade från Brisrapporten 2013. Men barnen får också betala när vuxenvärlden och politiker omedvetet eller medvetet väljer att inte prioritera barnen framför annat exempelvis inom sjukvården. När ska vi vuxna se barnens behov och i enlighet med barnkonventionen sätta vår framtid i första rummet?

Under mina snart 12 år som gruppledare för Kristdemokraterna i landstinget har vårt parti väldigt ofta lyft barn och ungas situation i Västerbotten. Vi har försökt förmå den styrande socialdemokratiska majoriteten att ge landstingspolitikerna utbildning i barnkonventionen för att höja barnfrågornas status. Men förgäves!

Nu senast fick vi avslag på en motion om att bilda ett barnskyddsteam för att ge personalen stöd i beslut och agerande när de får misstankar om barn som far illa.

När det handlar om vård för barn och unga med psykisk sjukdom och barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar såär det fortfarande en ren katastrof med tillgängligheten i Västerbotten.

Västerbottens läns landsting är fortfarande sämst i klassen i hela Sverige! Vi har inte lyckats få några stimulansmedel från regeringen en enda gång. Jag lider med alla de barn och ungdomar som står i kö för att få hjälp och stöd med sina psykiska problem. De kan inte behöva vänta längre på grund av majoritetens senfärdighet och oförmåga att reda ut problemen med den dåliga tillgängligheten på BUP.

För att förbättra situationen föreslår Alliansen i landstinget att ett vårdval införs även inom barnpsykiatrin. Det skulle göra det möjligt för köande ungdomar att få hjälp eller en utredning hos en annan vårdgivare än landstinget. Alliansen satsar 10 miljoner kronor till Vårdval BUP och till psykiatrin. Nu är det dags att få en lösning på mångåriga och till synes olösliga problem som den barnpsykiatriska verksamheten dragits med. Majoriteten (S+Mp) ser fortfarande inga problem och satsar inte en enda extra krona på den barnpsykiatriska vården.

Den förebyggande verksamheten är också mycket viktig eftersom det bästa är att ett barn aldrig insjuknar eller far illa. Därför lägger Alliansen tre miljoner kronor på barnhälsovården för förebyggande verksamhet. Alla distriktssköterskor måste få tid till att göra det första viktiga hembesöket hos varje nyfödd baby! Vill du som oss satsa på vår framtid? Rösta på Kristdemokraterna den 14 september.

Birgitta Nordvall, gruppledare för Kristdemokraterna i landstinget