• Seminarium om fattiga EU-medborgare

Idag bjöd Fastighetsägarna Stockholm in till ett seminarium om tiggeri och fattiga EU-medborgare. Erik Slottner (KD) deltog i den avslutande panelen där företrädare för politiska partier redogjorde för hur vi ser på den uppkomna situationen och vilka åtgärder som bör vidtas.

Inledningsvis berättade Martin Valfridsson, nationell samordnare för utsatta EU-medborgare, om vad den uppkomna situationen beror på och hur utvecklingen ser ut i Sverige och i andra länder. Jörgen Ljung, ordförande i biståndsorganisationen ”Hjärta till hjärta”, redogjorde för om orsakerna bakom migrationen till Sverige och vad som kan göras i hemländerna för att förändra utvecklingen.

Från Fastighetsägarna Stockholm berättade Marie Öhrström, chefsjurist, vad som gäller rent juridiskt. Stefan Holmén från Polisen och Cecilia Kaijser, Kronofogdemyndigheten, beskrev processen kring avhysningar och hur de går till i praktiken.

Veronica Wolgast Karlberg, EU-samordnare på socialförvaltningen Stockholms stad, berättade om stadens arbete och Johanna Nordenskjöld, verksamhetschef för Stockholms Stadsmissions sociala entreprenörskapsverksamheter, om Stadsmissionens arbete för att hjälpa fattiga EU-medborgare.

Seminariet avslutades med en paneldebatt på ämnet ”Vilka förändringar är nödvändiga – vad bör göras på kort och lång sikt?”. Erik Slottner (KD) deltog i panelen tillsammans med Ewa Larsson (MP), tf socialborgarråd, Andrea Ström (M) och Ann-Marie Strömberg, socialarbetare och facklig representant.

Kristdemokraterna i Stockholms stadshus har kortfattat lyft fram följande förslag:

• EU måste hjälpa till med att bygga upp fungerande strukturer och myndigheter i fattiga EU-länder. Inte minst krävs en fungerande socialtjänst i respektive land. Vi är öppna för att Stockholm ska kunna bidra i detta arbete med kompetensförsörjning.
    • Sverige behöver nationella riktlinjer för arbetet med hemlösa EU-medborgare och tiggare. Som det är nu agerar kommunerna enskilt och utan samordning. Det är i längden helt ohållbart.
    • I Köpenhamn finns ett projekt för utsatta EU-medborgare som vill återvända till sina hemländer. Utöver hjälp med hemresan erbjuds hjälp med att etablera kontakter med sociala myndigheter i hemlandet och med andra lämpliga organisationer. Vi vill att Stockholm tittar närmare på Köpenhamn för att se om vi kan införa liknande insatser.
    • Det civila samhället behöver ett tydligare politiskt stöd, såväl ekonomiskt som moraliskt. Det arbete som föreningsliv, kyrkor och hjälporganisationer utför är ovärderligt. Till exempel hjälper svenska hjälporganisationer fattiga kommuner i Rumänien med lån till medfinansiering av EU-projekt. Utan detta stöd skulle projekten inte kunna genomföras. Regeringens slopande av avdragsrätten för gåvor till ideella organisationer som Kristdemokraterna infört är direkt stötande.
    • Vi kan inte acceptera olagliga bosättningar. Det är därför helt rätt att Polisen och Kronofogden i samarbete med kommunerna genomför avhysningar. Denna process drar dock ofta ut på tiden och behöver effektiviseras. Kommunen måste få större befogenheter att säkerställa att ordningslagarna följs. Det är inte heller rimligt att en och samma person blir avhyst vid flera tillfällen från i princip samma plats. Ett beslut om avhysning måste därför kunna gälla ett större område.
    • Stockholm ska se över möjligheten att skaffa lämpliga vänorter i Rumänien och Bulgarien och genom detta arbete bidra till att bygga upp fungerande samhällen med skola, socialtjänst och infrastruktur. Kommuner får inte ge bistånd, men vänorter är ett sätt att samarbeta och ge nödvändigt stöd.