Förfallna hus bekymmer som ska tas på allvar

I Sävsjö kommun görs stora insatser för ökad inflyttning och för att kommuninvånare ska trivas och må väl. Det satsas på företagande och attraktiva gröna miljöer. Vi anser att dessa insatser behöver kompletteras med åtgärder som ger ett ännu positivare intryck av kommunen. Detta skriver Kristdemokraterna i en skrivelse som beslutades vid årsmötet. I skrivelsen föreslås kartläggning av förfallna fastigheter och åtgärder i likhet med vad som nu görs i Uppvidinge kommun.

För att öka attraktivitet och trivsel behöver vidtas åtgärder mot fastigheter som förfaller och i en del fall har mycket ovårdade trädgårdar. Det kan vara hus och oskötta trädgårdar som stör samhällsbilden eller som särskilt har uppmärksammats av boende i samhället.

Ett ytterligare skäl att vidta åtgärder mot förfallna fastigheter är att det enligt mäklare idag är brist i kommunen på bostäder med acceptabel standard. Det är därför viktigt att fler fastigheter blir funktionella som bostäder. Detta skapar då också utrymme för fler innevånare i kommunen.

Myndighetsnämnden har enligt Plan- och bygglagen ett tillsynsansvar över kommunens fastigheter och kan förelägga åtgärder eller om så erfordras förelägga rivning.

Kristdemokraterna föreslår därför att Sävsjö kommuns myndighetsnämnd som en första åtgärd bör genomföra en inventering av förfallna fastigheter. Parallellt med detta bör representanter för nämnden och ansvariga tjänstemän göra studieresa till Uppvidinge kommun för att där skaffa sig kunskap om hur de offensivt hanterat problematiken med förfallna fastigheter.

Enligt uppdrag av kristdemokraternas årsmöte Sävsjö 6 februari 2014

Stefan Gustafsson ordförande,  Anna-Karin Yngvesson Vice ordförande

PDF med Skrivelse förfallna hus

Distriktsstämma med 60 årsjubileum

Strategier för politiska prioriteringar

Maria Larsson uppmuntrade på årsmöte

Självklart har Sävsjö en framtid

Maria Larsson kommer till årsmöte

Mer frihet och stöd i familjepolitik

Med en vitsippa önskar vi en God Jul!

Inspiration inför EU-val

Familjen i fokus på rikstinget