Kritik mot järnvägsprioritering
Kristdemokraterna i Sävsjö kommun är kritiska till att järnvägssatsningar i länet prioriteras fel. Bakgrunden är att region Jönköpings län med Rune Backlund i spetsen driver på hårt för att alla regionala satsningar ska ske i relationen Värnamo-Jönköping. Det handlar om åtgärder på denna befintliga järnvägssträcka som ska ge möjlighet till snabbare lokaltåg men också att man satsar hårt på att få till en höghastighetsbana i samma stråk som ska ge regionaltåg med kvartstrafik på ytterligare nybyggda spår . Detta innebär 2 olika spårsystem för tåg som förläggs intill varandra och alldeles i anslutning till den redan viktiga trafikleden E4:an. Den betydligt mer trafikerade och sedan många år ansedd som i särklass viktigaste banan ”Guldlänken” mellan Jönköping-Nässjö får bara smärre förändringar. Effekten av de nu lagda förslagen innebär tyvärr att denna viktiga koppling kommer bli ännu långsammare. Kommunikationsstrateg Emil Hesse har informerat kristdemokraterna om läget. Finns tillräckligt med politiskt mod och kraft från våra företrädare i Region Jönköpings län för att få till en förändrad prioritering?
Några fakta:
Jönköping-Värnamo etapp 1 (2015-2018)
(Denna bana har 35 tågrörelser varje vecka i båda riktningarna)
Fjärrblockering 181 mkr Nationell plan
Hastighetshöjning Värnamo-Vaggeryd 36 mkr Nationell plan
Mötesstation Hörle 35 mkr Regional plan
Mötesstation Båramo 66 mkr Regional plan + förhandling i efterhand med Vaggeryd om osäker eventuell medfinansiering
(Sammanlagt 318 mkr)
Jönköping-Värnamo etapp 2 (2019 och därefter)
Elektrifiering Tenhult-Vaggeryd-Värnamo 350-500 mkr
Nässjö-Vaggeryd ny sträckning 610-820 mkr
Regionaltåg på höghastighetsbana Jönköping-Värnamo
Region Jönköpings län har beslutet att avsätta 9 mkr till lobbyverksamhet för höghastighetsbana som kan ge regionaltågstrafik var 15 minut med stopp i Jönköping och Värnamo. Hela länets innevånare får bidra med dessa medel.
Jönköpingsbanan etapp 1 (2017-2019)
(Denna bana har 76 tågrörelser varje vecka i båda riktningarna)
Samtidig infart Jönköpingsbanan 90 mkr Nationell plan
Hastighetshöjning 160 km/h 100 mkr Nationell plan
Planskildhet Forserum 14 mkr Nationell plan
(Sammanlagt 204 mkr)
Jönköpingsbanan etapp 2 (2019 och därefter)
Tretågsmötesstation Forserum 100-120 mkr
Mellanblocksignal Tenhult- Forserum 6 mkr
Mellanblocksignal Forserum- Äng 6 mkr
Mellanblocksignal Nässjö-Äng 6 mkr
Mötesstation Tenhult-Huskvarna 75 mkr