Joystick café som imponerar

Gudrun Wilhelmsson och Lisbeth Svenssons information om hur man jobbar med ”Joystick” ett stickcafé för invandrare imponerade stort på alla oss som besökte kristdemokraternas temakväll  om invandring och integration. Svante Stenervik informerade om Granbackens asylboende, och Stefan Gustafsson gav en helhetsbild över läget i Sävsjö kommun. Efter att alla inmundigat gott fika blev det ett livligt samtal om vad som behöver finnas med och förbättras i kommunens integrationspolitiska program.
Samstämmigheten var stor om att farten på undervisning i svenska måste bli bättre och helst påbörjas redan för asylsökande. Är viktigt att öka takten i skapandet av nya bostäder, snabba upp utbildning/validering och vägen in i jobb/företagande. Vi som svenskar måste också bli mycket bättre och tydligare med våra värderingar och stå upp för demokrati och jämställdhet. Integration sker i gemenskapen med andra och där är civilsamhället viktigt och det är därför en fördel att det i vår kommun finns så många kyrkor och föreningar!

Inspiration inför EU-val

Familjen i fokus på rikstinget

Bästa förutsättningar för MC-utbildning

Insändare om familj och värderingar

Glädje över Rörviks nya skola

Margareta har fått årets vitsippspris!

Per Danielsson agerar mot psykisk ohälsa

Vitsippa med sommarhälsning

Starkt med enighet om budget

Region och kommundagar inspirerade