Per förslag som ny ”borgmästare”

Breda blocköverskridande samförståndslösningar har präglat politiken i Sävsjö kommun och det ska det göra också i framtiden.  Det slås fast i den nyskapande överenskommelse om samverkan som gjorts mellan Kristdemokraterna, Centern och Socialdemokraterna i Sävsjö kommun.  Partierna är överens om att gå i spetsen för fortsatt utveckling och samtidigt se till att det blir stabilitet i den kommunala ekonomin.  I överenskommelsen ingår  att ny ordförande i kommunfullmäktige blir Per Danielsson (KD).

Här nedan kan  Du läsa mer information om förhandlingsresultatet

Valresultatet i Sävsjö Kommuns allmänna val i september 2014 har förändrat den politiska kartan.
Den sedan länge starka borgerliga alliansen har minskat till en knapp majoritet; 21 av 39 mandat.
Samtliga allianspartier utom Kristdemokraterna har tappar röster. Folkpartiet hamnar utanför kommunfullmäktige.

Som traditionen bjuder i Sävsjö Kommun inbjuds samtliga i KF representerade partier till information och överläggningar.
Den borgerliga alliansen fortsätter därefter med enskilda överläggningar i syfte att uppnå en överenskommelse.

Med tanke på den knappa majoriteten framfördes av Kd och C ambitionen att med bibehållen borgerlig valsamverkan även nå en överenskommelse med S som oppositionsparti vid fördelning av presidieposter.

Ihärdiga försök med flera sammanträden med Kd, M och C har gjorts för att nå en överenskommelse som speglar förändringen i valresultatet i förhållande till föregående val.
Den 2014-10-16 framkom att det inte skulle lyckas och M bildar därmed opposition.
Inledande förhandlingar startar med S och efter avstämning inom resp partigrupper slutförs förhandlingarna mellan S, Kd och C idag den 2014-10-20

Genom en blocköverskridande överenskommelse delas ledarskap och ansvar under den kommande mandatperioden. Detta innebär inte att något parti utestängs från påverkan i de beslut som gynnar kommunens utveckling och även i fortsättningen räknar vi med breda politiska uppgörelser. Vårt gemensamma mål är att alla medborgare i kommunen skall känna att vi tar ansvar för samhällsutvecklingen och för en stabil ekonomisk hushållning med uppfyllda balanskrav som mål. Denna samverkan inom den nya konstellationen innebär inte att man frångår ideologiskt bärande ståndpunkter och idéer.

Förhandlingsresultat i korthet innebär följande:
Ordförandeposter:
Sav Man C
Sävsjö Energi Kd
Revisionen S

Breda blocköverskridande samförståndslösningar har under många år präglat Sävsjö kommun och det är vår förhoppning att det även under kommande mandatperiod skapas förutsättningar för att Tillsammans utveckla Sävsjö kommun i positiv riktning.

Distriktsstämma med 60 årsjubileum

Strategier för politiska prioriteringar

Maria Larsson uppmuntrade på årsmöte

Självklart har Sävsjö en framtid

Maria Larsson kommer till årsmöte

Mer frihet och stöd i familjepolitik

Med en vitsippa önskar vi en God Jul!

Inspiration inför EU-val

Familjen i fokus på rikstinget