Somaliland i Sävsjöfokus

Sävsjöföretagaren Mikael Torstensson är en eldsjäl som går i bräschen för att främja utveckling, mänskliga rättigheter och demokrati i Somaliland.  Detta en region som tillhör Somalia men som fungerar som självständigt land men saknar internationellt erkännande. För att stödja landet har under några år ordnats en temadag i Sävsjö. I år kom flera hundra somaliländare med en rad ministrar i spetsen.

Therese o Somalier 20150523
Innan konferensen började bjöd Sävsjö kommun på kaffe och det blev tillfälle till personliga samtal

Per Danielsson Somaliland 20150523

Dagen startade i Sävsjö kommunalhus med överläggningar där fullmäktiges ordförande Per Danielsson i ett tal uttryckte Sävsjö kommuns uppskattning över den positiva utvecklingen i landet.

Edna Adan 23 maj 2015

Det var sedan en investeringskonferens i Kulturhuset där Edna Adan, en kämpe för mänskliga rättigheter i Somaliland, höll ett  hållit ett starkt och gripande tal. Edna har varit utrikesminister och minister för familj- och socialutveckling i Somaliland. Hon är ledare och grundare för Edna Adan Maternity Hospital i Hargeisa och en kämpe för kampen mot kvinnlig omskärelse. För sitt humanitära arbete blev hon invald till ”Medical Mission Hall of Fame” i ett Universitet i Ohio. Hon innehar också flera en hedersdoktorstitlar och är nu nominerad till ett nobelpris.

Somalilandcelebration Ebbot 20150523

Efter en fotbollsmatsch i Vrigstad hölls en stor galakväll i kulturhuset kallad ”Celebrate Somaliland”. Stämningen var hög i den fullsatta lokalen och det var många medverkande. Bland annat artisten Ebbot Lundberg var med. Fantastiskt att vi i Sävsjö får vara värdar för en sådan här dag.

Torstensson Somaliland 20150523

Tack Mikael Torstensson för att du med Sävsjö som bas visar engagemang för demokrati och utveckling i Somaliland. Vi är stolta över att han en sådan entreprenör och företagare i vår kommun!

Lieblingsplatz får årets Vitsippspris

Nästan bäst i Sverige i EU-val

Budget där vi bygger för framtiden

Kristdemokrater del av folkfest