Teknikcollege förstärker samarbete med företagen

Riksföreningen Teknikcollege Sverige är ett samarbete mellan företag, kommuner och utbildningsanordnare och syftar till att öka status och kvalitet på industrirelevanta utbildningar. Med ett teknikcollege på Aleholm förstärks samverkan mellan skola och näringsliv ytterligare och genom certifiering av industriprogrammet, som redan idag håller en mycket hög nivå, kan utbildningen framöver i ännu högre grad motsvara företagens behov av kompetensförsörjning. På sikt finns möjlighet att även certifiera teknik- och naturprogrammet.

Nyligen var representanter från skola och näringsliv samlade till ett uppstartsmöte där Camilla Karlsson från Teknikcollege på Höglandet gav information och hjälp med handlingsplan och ansökan för certifiering. Vid mötet bildades även den lokala styrgrupp som kommer leda arbetet framåt med följande representanter:

Anders Steen, VEÅ AB Anna Wright, Orwak AB
Bengt Staude, Orwak AB Ola Bjelkvik, A-lackering AB
Björn Thiele, IF.metall
Henrik Starkman, Aleholm
Fredrik Håkansson, ordförande Barn- och utbildningsnämnden

Vid mötet deltog även Helena Gill från Sävsjö Näringsliv som genom sin
erfarenhet av samverkan skola – näringsliv ger ett värdefullt stöd i processen.

”Genom certifiering av Aleholm som Teknikcollege förstärker vi det viktiga samarbetet med näringslivet och säkerställer en fortsatt hög kvalitét på utbildningen. På så sätt kommer eleverna i än högre grad få en examen som motsvarar företagens behov av kompetensförsörjning”, säger barn- och utbildningsnämndens ordförande Fredrik Håkansson.

Fredrik Håkansson utanför Vallsjöskolan i Sävsjö

Strategier för politiska prioriteringar

Maria Larsson uppmuntrade på årsmöte

Självklart har Sävsjö en framtid

Maria Larsson kommer till årsmöte

Mer frihet och stöd i familjepolitik

Med en vitsippa önskar vi en God Jul!

Inspiration inför EU-val

Familjen i fokus på rikstinget

Bästa förutsättningar för MC-utbildning

Insändare om familj och värderingar