• 60 meters hoppbacke kan komma närmare

sollenkollen 2015 webb

Sollenkollen vid Väsjöbacken har fått bidrag från Allmänna arvsfonden och Riksidrottsförbundet för en 60 meters backe för backhoppning, rapporterar Vi i Sollentuna. Sollentuna kommun är positiv till projektet.

Magnus Ramstrand (KD)– Det är glädjande att Sollentuna backhopparklubb fått ett så kraftigt stöd av arvsfonden. Klubben gör ett viktigt jobb med sin ungdomssatsning och har ett bra tänk kring integration, säger kultur och fritidsnämndens ordförande Magnus Ramstrand (KD) till Vi i Sollentuna.

I dag finns fyra hoppbackar vid Väsjöbacken. Sollentuna backhopparklubb är Sveriges största när det gäller antal aktiva barn och ungdomar. För mer avancerade hoppare ligger däremot den närmaste backen 60 mil från från Sollentuna.

– Skidsport är stort i Stockholmsregionen och Väsjöbacken är redan i dag en av de bästa backarna med en stor slalomklubb. Den utvidgade hoppbacken med en 60 meters backe blir ett komplement för art behålla ungdomar i sporten. Sollenkollen är en regional investering och en viktig del i utvecklingen av backen är samverkan mellan backhoppning och slalom, säger Magnus Ramstrand.