Ebba Busch Thor vill ta krafttag mot våldsbejakande extremism

Vi har sett bilderna från de hänsynslösa terrordåden. Med iskall kyla skjuter Islamiska Statens jihadister ner oskyldiga turister på badstranden. Kvinnor, män, barn, gamla, unga – det spelar dem ingen roll.

Det är obegripligt att människor frivilligt vill ansluta sig till IS. Men de finns. Enligt Säpo har uppemot 100 personer återvänt till Sverige efter att ha deltagit i IS-terrorism.

Ebba Busch Thor, Kristdemokraternas partiledare, gjorde därför helt rätt att föreslå att medborgare som strider för terrororganisationer liknande Islamiska Staten ska kunna dömas för landsförräderi. Svenskar som strider för IS kan komma i direkt eller indirekt strid med svenska soldater som deltar i en internationell allians mot IS.

Kristdemokraterna vill också förstärka det förebyggande arbetet, med Århusmodellen som förebild. Där finns ett brett samarbete mellan olika organisationer och samfund och kommun och andra myndigheter. Vi vill ge polisen möjlighet att beslagta pass vid misstanke om terrorresa. Vi vill ge Säpo och polisen rätt verktyg för att kunna säkra bevis.

Dagens förändrade hotbild kräver att lagstiftningen förändras för att förhindra terrorism.

Varmt välkommen som medlem i KD

Dina KD-politiker kommer
att jobba hårt för Ditt bästa

Förtroendet för Ebba har tredubblats

3373 sollentunabor gav oss sitt förtroende och stöd i kommunvalet.

Valrörelsen inför slutspurten

Välj KD den 9 september för familj, trygghet, seniorer, aktiv fritid

KD-kandidater till fullmäktige som jobbar för Ditt bästa

KD är barnens, familjens och de äldres parti