”Hjälp – jag är kristdemokrat!”

Kristdemokraternas logotyp, läskigt format.

När SOM-institutet gjorde en undersökning av vilket parti som låg närmast väljarnas innersta värderingar och prioriteringar fick Kristdemokraterna cirka 12 procent.

”Hjälp – jag är Kristdemokrat” hör jag folk i min omgivning säga när de gjort diverse partitester. Hur kan det komma sig att så många attraheras av kristdemokratisk politik, men inte av Kristdemokraterna?

Personligen tror jag fördomar hindrar många från att välja partiet. Kristdemokraterna har en historia som byggt upp fördomar, främst inom tre områden:

Inställning till homosexuella. Partiet har en självklar inställning att politiker inte ska in i sängkammaren och ha synpunkter på vilka val människor gör. Alla ska respekteras för den hen är. Kristdemokraterna vill ha en civil lagstiftning som tar ifrån kyrkan vigselrätten. De par som vill gifta sig gör det formella avtalet inför en borgerlig vigselförrättare. Sedan är det upp till paret om de vill bekräfta sitt förhållande i en kyrka, en moské eller synagoga eller ute i naturen.

Abortfrågan. Många tror inte att vi ställer upp på den svenska abortlagstiftningen, vilket vi gör. Kvinnan ska respekteras för de val hon gör. Vi problematiserar dock frågan och anser att vi har två skyddsvärda individer att ta hänsyn till. Därför vill vi göra allt för att få ner antalet aborter. De förebyggande insatserna ska vara omfattande.

Ordet Kristdemokrater. ”Jag är inte religiös och jag är inte döpt” är reaktioner kristdemokrater möts av och därför kan man inte stödja Kristdemokraterna. Man tror partiet skulle vilja ”omvända” människor, eller införa någon slags religionstvång. Men vi skiljer på religion och partipolitik, de har olika kompetensområden. Vi kristdemokrater vill ha en sekulärt styrd kommun men bygger stolt vår politik utifrån den kristna människosynen och etiken.

Inför höstens val önskar jag att fler gick på sina innersta värderingar om vad som är viktigt att prioritera. Du kanske också är kristdemokrat!

Magnus Ramstrand (KD) Foto: Michael FolmerMagnus Ramstrand (KD)
Gruppledare

Varmt välkommen som medlem i KD

Dina KD-politiker kommer
att jobba hårt för Ditt bästa

Förtroendet för Ebba har tredubblats

3373 sollentunabor gav oss sitt förtroende och stöd i kommunvalet.

Valrörelsen inför slutspurten

Välj KD den 9 september för familj, trygghet, seniorer, aktiv fritid

KD-kandidater till fullmäktige som jobbar för Ditt bästa

KD är barnens, familjens och de äldres parti