• Hoppbacke i Sollentuna blir verklighet

Sollenkollen

Nu har klartecken kommit för en 60 meters hoppbacke i Sollenkollen. Sollentuna kommun, Allmänna arvsfonden och Riksidrottsförbundet bidrar gemensamt till att backen kommer att byggas.

Magnus Ramstrand (KD). Foto: Michael Folmer– Sollentuna backhopparklubb gör ett viktigt jobb med sin ungdomssatsning och har ett bra tänk kring integration. Andra idrottsföreningar, såsom gymnastikföreningar och slalomklubbar, nyttjar också hoppbackarna för att få sina medlemmar att utmana sig själva, säger Magnus Ramstrand (KD), ordförande i kultur- och fritidsnämnden.

Sollentuna backhopparklubb har drivit frågan en längre tid. Redan i höstas fick föreningen beskedet att Allmänna arvsfonden om ett stöd på 1,2 miljoner kronor och Riksidrottsförbundet bidra med 1, 6 miljoner, vilket är en betydande del av kostnaden. Sollenkollen ligger vid den alpina anläggningen Väsjöbacken.

– Med en stor anläggning i Sollentuna blir Sollentuna ett nav i hela Mellansverige. Stockholms skidförbund har diskuterat möjligheten att kunna använda hoppbackarna sommartid, säger Magnus Ramstrand (KD), ordförande i kultur- och fritidsnämnden.

Den nya hoppbacken blir den största hoppbacken i södra Sverige och är stor nog för att medlemmar ska kunna utvecklas och senare ha möjligheten att tävla i större backar och utöva sporten upp till seniornivå.