Inför en äldreboendegaranti för alla över 85 år

Omsorg om äldre.

Det är dags att garantera äldre som känner otrygghet och ensamhet i sitt hem en plats på äldreboende. Kristdemokraterna vill med utgångspunkt i den värdegrund som vi infört inom äldreomsorgen ta nästa steg och utforma en boendegaranti för dem som är över 85 år gamla.

Det innebär att man själv får bestämma och bara vetskapen om att det ska finnas en plats på äldreboende när man upplever att man behöver det kommer att öka tryggheten för äldre.

Vi lever allt längre och de flesta är också friska allt längre upp i åldern. Det är en stor framgång för välfärdsstaten Sverige. Men med stigande ålder ökar ohälsan liksom risken för ensamhet. De flesta kommunerna väger in detta i bedömningen av omsorgsbehovet, men det finns även exempel på motsatsen.

Ansökan om en plats är en oviss process med risk för avslag och överklagande kanske i flera led. För en person i hög ålder är det en orimlig påfrestning. Därför vill Kristdemokraterna införa en äldreboendegaranti.

Magnus Ramstrand. Foto: Michael FolmerMagnus Ramstrand (KD)
gruppledare

Varmt välkommen som medlem i KD

Dina KD-politiker kommer
att jobba hårt för Ditt bästa

Förtroendet för Ebba har tredubblats

3373 sollentunabor gav oss sitt förtroende och stöd i kommunvalet.

Valrörelsen inför slutspurten

Välj KD den 9 september för familj, trygghet, seniorer, aktiv fritid

KD-kandidater till fullmäktige som jobbar för Ditt bästa

KD är barnens, familjens och de äldres parti