#MeetSollentuna ny mötesplats för att bli bäst på integration

bibliotek

Nu blir det lättare för etablerade och nya kommuninvånare att träffas i Sollentuna. Den 21 maj öppnar kommunen mötesplatsen #MeetSollentuna.

I och med att kommunens befolkning växer ökar också behovet av mötesplatser där etablerade och nya kommuninvånare kan mötas. Som ett led i det arbetet får Kultur- och fritidskontoret nu i uppdrag att öppna en ny mötesplats, #MeetSollentuna. Det beslutet tog Sollentunas kommunstyrelse tidigare i veckan.

Magnus Ramstrand. Foto: Michael Folmer– Jag är glad över att vi fått detta uppdrag. Jag ser biblioteket som ett viktigt nav i vårt arbete för att väva en stark samhällsgemenskap där människor får träffas och lära känna varandra. Vid sidan av att ha ett jobb och en bostad är en aktiv och meningsfull fritid det som gör att man trivs. Min förhoppning är att alla som undrar hur man ska gå till väga för att träffa någon av de nya invånarna ska hitta till biblioteket, säger Magnus Ramstrand (KD), kommunalråd och ordförande för kultur- och fritidsnämnden.

Mötesplatsen öppnas upp i Sollentuna biblioteks lokaler på Aniaraplatsen. Förutom att underlätta för nya möten ska platsen innehålla föreningsinformation, samhällsinformation och vara en plattform för ideella krafter.

– I Sollentuna har vi som mål att bli Sveriges bästa integrationskommun. Jag är övertygad om att en av de viktigaste insatserna för att lyckas med detta är att skapa förutsättningar för möten mellan människor. Min förhoppning är att #MeetSollentuna ska möjliggöra nya gemenskaper och kunskapsutbyten mellan redan etablerade och nya Sollentunabor, säger Henrik Thunes (M), kommunstyrelsens ordförande.

På biblioteket finns redan idag Språkcafé, Språkundervisning och läxhjälp med Röda korset, Lättläst språkcirkel för unga nyanlända, Svenska med baby och Ny i Sverige-rummet. Utöver detta arrangerar två volontärer läxhjälp.

Varmt välkommen som medlem i KD

Dina KD-politiker kommer
att jobba hårt för Ditt bästa

Förtroendet för Ebba har tredubblats

3373 sollentunabor gav oss sitt förtroende och stöd i kommunvalet.

Valrörelsen inför slutspurten

Välj KD den 9 september för familj, trygghet, seniorer, aktiv fritid

KD-kandidater till fullmäktige som jobbar för Ditt bästa

KD är barnens, familjens och de äldres parti