• Nu är handlingsplanen mot våldsbejakande extremism beslutad

sonia lunnergard 2 webb

Sollentuna kommun har arbetat fram ett förslag på en handlingsplan för kommunens arbete mot våldsbejakande extremism. Handlingsplanen har nu antagits av Sollentuna kommunfullmäktige.

– Detta är en allvarlig fråga och den förtjänar verkligen den stora uppslutning som den har fått. Alla Sveriges kommuner har fått ett påbud ifrån staten att arbeta fram en handlingsplan mot våldsbejakande extremism och vi står eniga i arbetet mot extremism. vare sig hotet kommer från de autonoma, från vit maktmiljön eller från den islamistiskt extremistiska miljön, sade Sonia Lunnergård (KD), ordförande i socialnämnden.

Handlingsplanen är ett resultat från samverkan mellan kommunens olika förvaltningar samt polis och räddningstjänst. Planen är strukturerad utifrån rubrikerna ”förebygga”, ”upptäcka”, ”åtgärda” och ”implementera”, betoningen ligger på det förebyggande arbetet.

– Nu ska Sollentuna kommun anta ett strategiskt verktyg i arbetet för det goda samhälle som bygger på respekten för det okränkbara människovärdet i form av en handlingsplan mot våldsbejakande extremism. Kraft kommer att läggas på utbildning. Vi kommer att vässa kommunens förmåga att kartlägga, omvärldsbevaka och utveckla insatser som finns vid behov av stöd och hjälp, sade Sonia Lunnergård (KD).