Så kan integrationen bli bättre i Sollentuna

Göran Hägglund på presskonferens under torsdagen.

I går skrev Kristdemokraternas partiledare Göran Hägglund en debattartikel om hur mottagandet av flyktingar och integrationen ska bli bättre i Sverige. Magnus Ramstrand (KD), kommunalråd, tror att förslagen kan underlätta även för asylsökande i Sollentuna.

– Det här är en fråga som engagerar många Sollentunabor också. Det märkte vi inte minst i senaste valrörelsen. Därför är det mycket bra att Göran Hägglund nu kommer med tydliga förslag på hur vi på ett bättre sätt ska ta hand om asylsökande och förbättra förutsättningar för att de snabbt kommer in i samhället, säger Magnus Ramstrand.

Göran Hägglunds tre förslag handlar om lägre etableringsbidrag i kombination med ett nytt etableringsavdrag, tillfälliga uppehållstillstånd och en snabbare process för asylsökande från de länder som Migrationsverket bedömer som säkra och där många ansökningar är uppenbart ogrundade. Syftet är att minska kostnaderna och förbättra mottagandet utan att ­inskränka asylrätten.

– Här i Sollentuna vill vi vara med och ta vårt ansvar för människor som tvingats lämna sina hem och fått asyl i Sverige. Vi har i dagarna träffat ett nytt avtal med Migrationsverket om detta och jag är stolt att som kristdemokrat få omsätta våra principer om människovärde och solidaritet i praktiskt handling, säger kommunalrådet Magnus Ramstrand (KD).

Varmt välkommen som medlem i KD

Dina KD-politiker kommer
att jobba hårt för Ditt bästa

Förtroendet för Ebba har tredubblats

3373 sollentunabor gav oss sitt förtroende och stöd i kommunvalet.

Valrörelsen inför slutspurten

Välj KD den 9 september för familj, trygghet, seniorer, aktiv fritid

KD-kandidater till fullmäktige som jobbar för Ditt bästa

KD är barnens, familjens och de äldres parti