• Vi har en budget för 2017

Kristdemokrater under budgetfullmäktige.

Glada och stolta kristdemokrater under kommunfullmäktiges budgetsammanträde. Från vänster: Sonia Lunnergård, Carlos Romero, Magnus Ramstrand, Seppo Karmitsa, Gunnar Rubensson och Eva Ireblad.

Under midsommarveckan beslutade kommunfullmäktige om hur Sollentuna kommuns skattepengar ska fördelas under nästa år. För oss kristdemokrater är tilliten viktig när vi lever tillsammans. Det handlar om familjen, skolan, föreningsliv, polis, brandkår och att ta emot människor som flyr.

Så här sade Kristdemokraternas gruppledare och kommunalråd Magnus Ramstrand under budgetdebatten:

Sollentuna är en bra kommun att bo, leva och verka i. Det fick jag ytterligare bevis för häromdagen när jag uppvaktade 100-åringen Ruth Sandberg. Hon har bott i kommunen sedan hon var sju år. Jag kanske ska skriva en bok om henne och kalla den ”100-åringen som stannade kvar”.

Hon uppvaktades förstås av en stor nära släkt, men också av två arbetskamrater hon haft och av körmedlemmar. En fantastisk levnadsberättelse om en Sollentunabo som verkligen trivts bra här.

Vi ska i dag ta ett stort beslut: Budget för Sollentuna kommun för 2017 och preliminär budget för 2018 och 2019. Vi ska bland annat spika skattesats och budgetramar för de olika nämnderna, vilka uppdrag nämnderna skall få och hur stor utdelning vi kan kräva av våra kommunala bolag. ’

Vi kristdemokrater vill ha en ansvarsfull ekonomisk politik och det är viktigt att det fokus alltid finns i en kommun, oavsett vilken nämnd eller vilket bolag vi hanterar. I den här budgeten lyfter vi tydligare fram den aspekten. Vi är exempelvis tillfreds med att våra inköpsrutiner har stramats åt och att vi kan räkna hem besparingar på denna hantering. Uppdragen visar också att vi ser möjligheter till effektiviseringar med ytterligare central samordning. Vi står inför stora investeringar som vi måste finansiera på ett klokt och långsiktigt ansvarsfullt sätt.

Politik kan dock aldrig bara få bli att räkna pengar. Politik måste vara något mer än att rent kameralt få en budget att balansera. Vi måste vilja något mer.

Jag vill säga några ord om tillit, trygghet och värderingar som viktiga element i den politiska inriktning vi kristdemokrater står bakom i det budgetförslag vi i majoriteten lägger fram.

En av vårt samhälles stora tillgångar är tilliten mellan människor. Tillit är en förutsättning för demokrati. För frihet. För att samhället ska hålla samman. Men tilliten är en av de stora framtidsutmaningarna.

I tillitens ställe riskerar rädslan att spridas. En rädsla som gör att människor vänder sig inåt. Håller på det egna. Blir mindre solidariska. Vi kristdemokrater vill vara med och bryta spiralen av rädsla.

Tilliten växer lite varje gång ett barn söker tröst i en förälders famn, och får det gång på gång oavsett tid på dygnet. Tilliten växer lite till varje morgon en förälder ser sitt barn cykla iväg till skolan på morgonen och vet att skolan kommer att göra sitt yttersta för att förmedla kunskap och värderingar.

I Sollentuna fortsätter vi att slå vakt om kvalitén i förskolan och skolan. Vi kristdemokrater betonar också alltid föräldrarnas betydelse, oavsett hur goda pedagoger vi har. Om föräldrar är föräldrar, kan lärare vara lärare, är en bra formulering jag nyligen läste och helt håller med om.

De naturliga och nära gemenskaperna – där familjen är den minsta enheten – är en omistlig del av ett gott samhälle. Där växer tilliten. Idrottsföreningar, kulturföreningar, kyrkor och samfund, olika hobbyorganisationer är alla nödvändiga bitar i den rika mosaik vi kristdemokrater vill se växa och frodas.

Vi fortsätter i årets budget satsningar på att stödja det civila samhället och tidiga insatser i det förebyggande arbetet. Unga människors psykiska ohälsa är en utmaning och vi ska fortsätta arbeta oförtrutet vidare i vårt antimobbningsprogram.

I morgon kommer vi att dela ut Sollentuna kommuns trygghetspris. De tre finalisterna i den nomineringsrunda vi har haft, visar alla prov på hur det varje dag görs viktiga insatser av engagerade medborgare för att Sollentuna ska bli en tryggare och mer välskött kommun: Kerstin och Ingvar Myrehed som i över tio år jobbat med Tryggt och snyggt i Rotebro. Anna Kronstedt och Kristina Asplund som hjälptes åt att få stopp på inbrott vid våra handelsplatser genom civilkurage och anmälan till polisen och Marie Lindström som entusiastiskt arbetat med vårt antimobbingprogram i skolorna.

Tilliten växer i en kommun där vi bryr oss och där vi har ett bra samarbete med polis och brandkår. Där vi slår vakt om dessa institutioner och aldrig accepterar våld mot blåljusen. Vi går nu vidare med handlingsplaner i samtliga förvaltningar för ökad trygghet och säkerhet i kommunen.

Tilliten växer också när vi säger hej till en främling. När vår kommun, som alla andra kommuner i Sverige, har fått en historisk utmaning att hjälpa många människor flykt är vårt arbete för tillit kanske viktigare än på mycket länge.

Ett gammalt ordspråk säger ”En främling är en vän som du ännu inte har lärt känna”. Jag tycker att detta är en god ingångsvinkel. Vi vet att det är en utmaning att fixa skolgång åt barnen. En större utmaning är det att hitta bra bostäder åt många på en gång. Sedan har vi nästa steg som måste klaras av – att nyanlända ska komma i jobb och egen försörjning. Att göra sitt bästa och göra rätt för sig.

Våra förvaltningar arbetar hårt för att vi ska bli Sveriges bästa integrationskommun. Vi skapar exempelvis en ny mötesplats på biblioteket som kallas MeetSollentuna. I arbetet ingår också att ta fram ett utbildningspaket – ett Sollentunapaket som nyanlända ska ta till sig. Det ska bland annat ta upp de värderingar som är fundamentala i Sollentuna och Sverige. Det handlar bland annat om alla människors lika och okränkbara värde, om kvinnors och mäns lika rättigheter, om respekt för olikheter och om vårt demokratiska styresskick.

Dessa grundläggande värderingar kan vi förstås aldrig kompromissa bort. Vi kristdemokrater anser att varje samhälle behöver en gemensam värdegrund. Vi anser att de värden, rättigheter och skyldigheter som inspirerats och förts vidare av den kristna traditionen, är oundgänglig som grund.

Jag är likaledes glad över alla de goda krafter som ställer upp på olika sätt: människor som engagerar sig i språkcaféer, idrottsklubbarna gör ett fantastiskt jobb, gode män som slussar de nya invånarna in i Sverige. Detta bygger steg för steg tillit.