Hoppbacken Sollenkollen i Väsjön kan bli större

Sollenkollen i Väsjön.

I Sollentuna finns Sveriges största backhopparklubb och intresset för sporten ökar i och med den aktiva klubben. Nu vill Sollentuna kommun se över möjligheten att göra en mindre investering och bygga en 60-metersbacke vid Väsjöbacken.

Sollentuna backhopparklubb är Sveriges största klubb sett till antalet aktiva ungdomar. Anläggningen Sollenkollen som ligger vid Väsjöbacken har i dag fyra mindre hoppbackar på 5, 12, 20 och 35 meter. Det som saknas är en mellanstor backe på 60-meter, en storlek som är viktig för att de aktiva ska kunna utvecklas vidare. Sollentuna kommun ser nu över möjligheten att anlägga en ny backe.

Magnus Ramstrand (KD)

– Nu startar en process och ytterligare beslut måste fattas innan hoppbacken kan börja byggas. Vi tror att Sollenkollen, som är en del av den alpina anläggningen Väsjöbacken, kan bli ett regionalt centrum för skidsport, säger Magnus Ramstrand (KD), ordförande i kultur- och fritidsnämnden.

Pietro Nilsson, som är ordförande och aktiv i Sollentuna backhopparklubb, välkomnar kommunens beslut att utreda förutsättningarna för ytterligare en hoppbacke i kommunen.

– För klubben skulle en större backe betyda mycket. Sollentuna backhopparklubb har en grupp som tränar två gånger i veckan och som också varit framgångrika på tävlingar. En 60-metersbacke är en förutsättning för att behålla ungdomarna, säger Pietro Nilsson.

Varmt välkommen som medlem i KD

Dina KD-politiker kommer
att jobba hårt för Ditt bästa

Förtroendet för Ebba har tredubblats

3373 sollentunabor gav oss sitt förtroende och stöd i kommunvalet.

Valrörelsen inför slutspurten

Välj KD den 9 september för familj, trygghet, seniorer, aktiv fritid

KD-kandidater till fullmäktige som jobbar för Ditt bästa

KD är barnens, familjens och de äldres parti