• Stort fokus på utbildning i budgeten för Sollentuna

Nya eller renoverade skolor planeras nu för fullt och kommer och kommer att vara en av våra stora satsningar i kommunens budget de kommande åren.

Först ut är Töjnanskolan som ska bli en mycket större skola och dessutom inrymma en fullstor idrottshall. Utöver Töjnanskolan ska nya skolor ersätta de gamla; Eriksbergsskolan, Tegelhagsskolan, Gärdesskolan och Skälbyskolan.

I den budget för år 2017 som majoriteten (KD, M och L) lägger fram finns alla dessa investeringar med. En extra satsning på förskolan finns också med i budgeten.

Carlos Romero (KD)– Förskolan är viktig för oss kristdemokrater och vi vill fortsätta arbeta för att minska gruppstorlekarna särskilt i de yngsta åldrarna, säger Carlos Romero (KD) vice ordförande i barn- och ungdomsnämnden.

Trots att skolorna är bra finns det barn som halkar efter och allt för många lämnar skolan utan fullständiga betyg. Kristdemokraterna i riksdagen vill genomföra ett speciallärarlyft. Speciallärarlyftet innebär en satsning på totalt 3,2 miljarder kronor fördelat på fyra år. Satsningen innebär att över 6 000 lärare kan vidareutbildas till speciallärare samtidigt som de behåller 80 procent av lönen.

– Ingen elev ska hållas tillbaka eller lämnas efter. Genom speciallärarlyftet kan fler barn i Sollentuna få bättre stöd i skolan. Vi måste se barnen i tid, säger Carlos Romero.