• Sollentuna satsar på Världens barn

– Jag tycker detta är en viktig insamling som engagerar många olika aktörer i Sollentuna: Lions, Rädda Barnen, Röda Korset, Vi-skogen och biståndsorganisationer som är knutna till kyrorna, Diakonia, PMU och Svenska kyrkan, säger Magnus Ramstrand.

Mia Nilsson är insamlingssamordnare i Sollentuna. Hon jobbar till vardags i Edsbergskyrkan.

– Förra året var det ett 50-tal som ställde upp vid vår bössinsamling i olika delar av kommen. Dessutom deltog Vibyskolan och drog själva in 36 000 kronor, berättar hon.

I år hoppas hon på minst lika många som ställer upp (man kan anmäla sig via frivillig@varldensbarn.se).

Dessutom kommer Sollentuna golfklubb att spela ihop en stor summa pengar. På klubbens hemsida kan man läsa om insamlingen Running Eclectic till förmån för Världens Barn.

– Tävlingen skall uppmuntra till tävlingsspel samtidigt som den bidrar till SVT’s insamling till förmån för Världens Barn. Klubben kommer att bidraga med lika mycket pengar som tävlingen ger till insamlingen. På sikt kanske detta initiativ kan följas av andra klubbar i distriktet och i övriga golf-Sverige, säger Bertil Sköld, tävlingsledare.

Turebergsskyrkan kommer lörd den 15/10 att ge plats för musikalen Barnens katedral. Vid de olika köpcentra kommer bössinsamlare att ta emot gåvor.

– Förra året samlade vi in över 80 000 kronor, så det ska vi väl överträffa. Två kronor per invånare skulle vara glädjande att komma upp till. Det skulle ge 130 000 kronor! Det finns kommuner som ger tio kronor per invånare!, berättar Mia Nilsson.

Radio Stockholm har engagerat sig och flera samfund och organisationer är i startgroparna för årets stora insamling som beräknas ge cirka 80 miljoner kronor. En insamling som engagerar många sollentunabor.

Världens Barn-insamlingen samordnas med våra mest kända biståndsorganisationer. Pengarna går till alla barns rätt till utbildning, hälsa och en värdig framtid.

Pengarna kanaliseras till många olika projekt (läs mer på www.valrdensbarn.se).

Ring in ditt bidrag på 099-321 14. Samtalet kostar 9:90 och 8:50 går till insamlingen.

Eller slå till ordentligt och bidra med 50 kronor. Skicka ett sms till 729 99, skriv meddelandet p4sto

Kostnad för ev. trafikavgift tillkommer.

P4 Radio Stockholm och Metropol 93,8 är med och hjälper till med att samla in pengar till Världens barn.

I maj 2011 samlade P4 Radio Stockholm och Metropol 93,8 på eget initiativ in kläder och skor till Namibia. Containern är nu framme i Namibia.