• I dag är det Ukrainas självständighetsdag

I dag är det Ukrainas självständighetsdag som firas till minne av självständighetsförklaringen 1991. Nu, när Ukrainas frihet och rätt att existera hotas, är nog dagen viktigare än någonsin. Och vi påminns om att vi måste fortsatt stödja Ukraina och upprätthålla ett högt tryck mot Ryssland.
    Jag är stolt över att vi i regionen har agerat snabbt. Både för att hjälpa ukrainarnas i sin kamp på plats och de som har flytt kriget och kommit till Stockholm. Vi har donerat medicinsk utrustning och läkemedel. Särskilda vårdcentraler kallar och erbjuder hälsosamtal och vaccination för ukrainare. Genom EU:s centrala samordning har Karolinska tagit emot och vårdar icke-civila patienter från kriget.
    Sverige måste vara drivande inom EU om att upprätthålla ett starkt stöd till Ukraina och trycket mot Ryssland. Från Region Stockholm ska vi fortsatt göra det vi kan för att stödja ukrainare som kommer hit och de som kämpar för sin frihet på plats i Ukraina.