• Fetma, övervikt och droger bland gravida oroar

Ella Bohlin (KD) har ansvar för förlossningsvården i Stockholms län, och hon är orolig. Antalet som är gravida och överviktiga när de är gravida ökar. ”Det handlar inte om att staten ska komma med pekpinnar utan att det ska vara enkelt att göra hälsosamma val”, skriver Ella Bohlin i Täby Nyheter och flera andra lokaltidningar.

Så här skriver Ella Bohlin i debattartikeln:

Oroväckande med fetma bland gravida

Nu har statistiken kommit för förlossningar för förra året. Den visar att närmare 28 600 barn föddes i Stockholms län.

Förlossningsvården och mödravården har en ansträngd situation. Vi genomför därför flera åtgärder för att kvinnosjukvården ska få bättre förutsättningar. Vi höjer ersättningen till förlossningsvården kraftigt – pengarna ska gå till fler medarbetare. Vi förstärker mödravården som utgör en viktig länk i vårdkedjan och vi bygger ut antalet förlossningsplatser.

Samtidigt som vi gör dessa åtgärder måste vi ta tag i de långsiktiga folkhälsoproblemen. Enligt statistik från Socialstyrelsen ökar antalet blivande mammor som är överviktiga och som har fetma. Detta är oroväckande eftersom övervikt och fetma kan öka risken för att den havande kvinnan får problem under graviditeten och förlossningen. Till exempel havandeskapsförgiftning och graviditetsdiabetes.

Fetma och övervikt bland blivande mammor är en känslig fråga, men när vi kan se den här långsiktiga trenden måste vi som politiker agera. Jag som landstingspolitiker har ett ansvar att se till att mödravården fungerar väl och stärker gravida kvinnor till goda levnadsvanor.

Ett praktiskt exempel från Stockholm är att vi har satsat 1,7 miljoner på ett projekt i vilket barnmorskor ska utveckla arbetssätt som förenklar arbetet med goda levnadsvanor, övervikt och – inte minst – droger. Vårdpersonalen behöver veta mer och arbeta mer strukturerat med alkohol och droger. Vi startar ett pilotprojekt på tre mottagningar med en metod som heter Dudit för att identifiera personer med drogrelaterade problem. Dudit har använts med gott resultat inom mödravården i Gävleborg. Jag ser fram emot att följa projektet.

Samtidigt måste kvinnors hälsa förbättras innan graviditeten. Vi kristdemokrater tror på människans möjlighet att bestämma själv över sitt liv. Det handlar inte om att staten ska komma med pekpinnar om att medborgare måste gå ner i vikt, utan att det ska vara enkelt att göra hälsosamma val.

Ella BohliElla Bohlin (KD)n (KD)
    barn- och äldrelandstingsråd

Läs mer om vad Ella Bohlin och Alliansen gör för förlossningsvården >>