• Karl Henriksson efter omröstningen om SL-kortet: Ändra lagen!

18 juni 2015

Ändra kommunallagen så att det inte går att öka utgifterna eller minska intäkterna utan att ta ansvar för helheten. Det föreslår kristdemokraten Karl Henriksson, gruppledare i trafiknämnden, efter turerna kring när Alliansens föreslagna höjning av SL-taxan röstades ner.

– Det rimliga vore att kommunallagen ändrades så att kommuners och landstings budgetar kan tas med ett klubbslag, som riksdagen gör. Priset på SL-kortet är bara det senaste exemplet på när minoritetsstyren blir nedröstade utan att oppositionspartierna samtidigt fattar beslut om finansieringen, säger Karl Henriksson.

Landstingsfullmäktige sade i tisdags och onsdags nej till att höja priset på SL-taxan och Waxholmsbolagets biljetter eftersom Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna gick ihop och röstade emot Alliansen. Dessutom beslutade de att ta bort patientavgifterna för personer över 85 år. Stockholms läns landsting fick därmed närmare 800 miljoner kronor i minskade intäkter. Alliansen fick lägga fram ett nytt förslag till minskade kostnader för att kompensera bortfallet.

– Ett minoritetsstyre ställs alltid inför risken att förlora budgetomröstningarna, men oavsett vilket budgetförslag som antas ska det uppfylla åtminstone de mest grundläggande budgetprinciperna för en ekonomi i balans. Jag föreslår en ”Lex SL” för att undvika olyckliga konsekvenser av populism, säger Karl Henriksson.

Läs mer på Karl Henrikssons blogg: Lex SL: Kommunallagen behöver ändras >>

För mer information: