• KD föreslår höjning av SL-kortet varje år

den 27 mars 2015

I stället för stora höjningar av SL-taxan med ett antal års mellanrum bör taxan höjas med ungefär 30 kronor varje år. Det anser Kristdemokraterna, som kommer att driva frågan i Alliansens budgetförhandlingar under våren.

Karl Henriksson (KD)– SL-taxan behöver bli mer logisk och mer förutsägbar för resenärerna. För många stockholmare är SL-kortet en stor utgift, så vi måste komma bort från att politiska infall chockhöjer och kastar om förutsättningarna för att klara av privatekonomin. Dessutom får SL ett jämnare flöde av intäkter med små höjningar, i stället för att ha ett stort överskott vissa år och ett stort underskott under valåren, säger Karl Henriksson (KD), gruppledare i trafiknämnden.

Förra veckan presenterade landstingsdirektören sitt planeringsunderlag för Stockholms läns landstings budget. Det visade att priset för ett SL-kort kan höjas med så mycket som 160 kronor på en gång. Kristdemokraterna vill i stället höja med exempelvis 60 kronor för 2016, för att från och med 2017 utgå från kostnadsökningarna och höja med 3-5 procent – motsvarande ungefär 30 kronor – per år.

– Bara löneökningar, underhåll och nödvändiga investeringar gör att kostnaderna ökar för SL. Frågan är inte om vi måste höja taxan utan hur mycket och hur ofta. Sveriges högsta landstingsskatt står för ungefär hälften av SL:s intäkter och resenärernas avgifter för den andra hälften. Syftet med vårt förslag är att behålla den balansen, säger Karl Henriksson.

För mer information:
    Simon Olsson