• KD röstade nej vid beslut om Nobel Center

Sent på måndagskvällen (25/4) beslutade Stockholms kommunfullmäktige om Nobel Center på Blasieholmen. En majoritet i kommunfullmäktige, bestående av S, M och C, röstade ja till exploateringsavtalet och detaljplanen, men Kristdemokraterna (KD) röstade nej.

KD anser att byggnaden är alldeles för klumpig och modernistisk för en så kulturhistoriskt känslig plats och menar att de drastiskt ökande kostnaderna för byggnationen på Blasieholmen blir ett slöseri med skattebetalarnas pengar.

Kristdemokraterna i Stockholms stadshus gruppledare, Erik Slottner, som även talade vid en demonstration mot Nobelbygget på Blasieholmen, kommenterar beslutet:

– Stadsbyggnadspolitik kräver ett stort mått av fingertoppskänsla, men det saknas tyvärr helt. Nu ska man riva tullhuset från 1876 och ersätta med en fyrkantig nymodernistisk kub, på Blasieholmen – mitt i Stockholms hjärta. Beslutet tar ingen hänsyn till kulturhistoriska värden eller den folkliga opinionen, och för mig är det ofattbart, säger Erik Slottner (KD).

– En del partier har envist hävdat att politiker inte ska lägga sig i gestaltningsfrågor, att vi inte ska tycka till om vad som är fult eller fint. Det är bland det dummaste jag hört. När man ser ritningarna för Nobel Center går tankarna till en gyllene kärnkraftsreaktor, men med S inställning tycks det lika gärna ha kunnat vara ett sjuvåningars punkthus från 1974. I Sovjetunionen gjorde man så här när man förnyade platser, men i Stockholm finns inget folkligt stöd för att byta ut fler klassiska byggnader mot modernistiska klossar. Det här är fel hus på fel plats, avslutar Erik Slottner.

Pressekreterare:

Christian Carlsson