• KF 25/5: Extremister, alkoholförbud och Medborgarhuset

Extremist-strategin ses över
    Karin Wanngård (S), finansborgarråd, berättade i samband med kommunfullmäktiges frågestund att hon är öppen för att se över Stockholms stads kritiserade strategi mot våldsbejakande extremism och att hon vill ha blocköverskridande samtal i frågan. Detta är en framgång för Kristdemokraterna och de partier som har kritiserat strategin. Erik Slottner (KD) välkomnade Karin Wanngårds besked.

20150525 Erik Slottner KFErik intervjuades av SvD (26/5) och Ekot (25/5) i frågan. TT, SVT, DN och en rad annan media rapporterade också om att strategin nu kan komma att förändras.

Frågestunden
    Erik Slottner ställde en fråga till Karin Wanngård om vad det kommer sig att panelerna vid en del seminarier som staden anordnar har en så snedvriden könsfördelning. Erik refererade till ett seminarium nyligen där elva av tolv i panelen var män. Är en så sned könsfördelning lämplig i en stad som styrs av en majoritet som säger sig vara feministisk? Karin Wanngård svarade att det är eftersträvansvärt med en så jämn fördelning som möjligt vad gäller kön, ålder och bakgrund.

Ofelia Namazova (KD) hade planerat en fråga men fick inte möjlighet att ställa den, då kvällens beslutsärenden tog vid.

Beslut om bostäder i Norra Djurgårdsstaden
    Fullmäktige kom överens om exploatering för bostäder inom detaljplanen Brofästet i Norra Djurgårdsstaden. Detta är en viktig del i utbyggnaden av Norra Djurgårdsstaden med 580 lägenheter, gruppbostäder och kommersiella lokaler. Investeringsutgifterna i projektet är totalt cirka 270 miljoner och exploateringsavtalet ger en försäljningsinkomst om totalt cirka 1 050 miljoner kronor. Kristdemokraterna och Alliansen stod självfallet bakom detta beslut.

20150525 Ofelia Namazova KFAlkoholförbud i Drakenbergsparken/ Tantolunden
    Södermalms stadsdelsnämnd har begärt att kommunfullmäktige utfärdar alkoholförbud i Drakenbergsparken och Tantolunden nattetid mellan klockan 00.00 och 07.00. Syftet är ökad trygghet och en bättre närmiljö. Kristdemokraterna stod bakom beslutet. Samtidigt krävs självfallet en rad andra åtgärder för ökad trygghet, minskad nedskräpning och större trivsel. Ofelia Namazova (KD) betonade i debatten att hon generellt är kritisk till förbud men att det i detta fall är värt att prova ett alkoholförbud i parken under en begränsad tid på dygnet.

Upprustning och utveckling av Medborgarhuset vid Medborgarplatsen 20150526 Micke ValierMedborgarhuset vid Medborgarplatsen behöver renoveras. Byggnaden som helhet har aldrig genomgått en större ombyggnad. Förslaget innehåller en investering om 200 miljoner kronor för upprustning av Forsgrenska badet.

Kristdemokraterna välkomnar den föreslagna upprustningen av Medborgarhuset eftersom fastigheten är i stort behov av renovering. Micke Valier (KD) deltog i debatten och lyfte några områden där Kristdemokraterna har kritiska synpunkter. Vi beklagar att de tänkta planerna på ett bibliotek med en direkt koppling till tunnelbanan inte föreslås bli av. Biblioteken ska i största möjliga utsträckning finnas där människor vistas och rör sig. Tunnelbanebiblioteken är uppskattade och fyller en viktig funktion för att öka tillgängligheten till litteratur.

Kristdemokraterna är vidare bekymrade över den framtida kostnadsutvecklingen för projektet. De uppskattade kostnaderna för renoveringarna är väldigt preliminära, inte minst vad gäller upprustningen av Forsgrenska badet. Vi förutsätter därför att frågan bevakas noggrant av berörda nämnder och att investeringskostnaden inte tillåts öka så kraftigt som tidigare har skett i andra projekt.

Kristdemokraterna är vidare tveksamma till huruvida staden ska driva ett gym i anslutning till simhallen. Det är givetvis värdefullt med ett gym i anslutning till simhallen, så att det är möjligt att simma och träna på samma plats. Men det faktum att gymmet fysiskt är beläget i stadens fastighet är inte någon anledning till att staden också ska ansvara för driften av gymmet. Vår uppfattning är att staden inte ska bedriva konkurrens på en välfungerande kommersiell marknad utan att driften av de kommunala gymmen bör överföras till fristående aktörer.

Barnombudsman i Stockholms stad
    Kommunfullmäktige beslutade i budgeten för år 2015 att inrätta en barnombudsman i Stockholms stad. Barnombudsmannen ska placeras på stadsledningskontoret, kansliet för mänskliga rättigheter och demokratiutveckling. Huvuduppgiften ska vara att driva på och stödja utvecklingen av arbetet med barnkonventionen inom stadens samtliga nämnder och styrelser. Kommunfullmäktige beslutade att godkänna instruktionen för Stockholms stads barnombudsman.

Aktualitetsförklaring av Promenadstaden – Översiktsplan för Stockholm Översiktsplanen Promenadstaden är vid det här laget över fyra år gammal och den snabba utvecklingen i Stockholm för med sig att översiktsplanen måste justeras och förnyas i vissa delar och kanske i sin helhet på längre sikt.

20150525 KF bildI debatten betonade Erik Slottner att den täta staden med tydlig kvartersstruktur ska spridas utanför tullarna. Stockholms stadskvaliteter ska komma fler stockholmare till del. Men den nya majoriteten raljerar över viljan att bygga stad utanför innerstaden. Vid det senaste mötet med stadsbyggnadsnämnden hade majoriteten möjlighet att tillföra Tensta ett område med kvarter, men istället beslutade man om att bygga friliggande punkthus. I Bredäng har de rödgröna tagit aktiv ställning för att minska stadsmässigheten i ett projekt med syfte att värna stadsdelens karaktär.

Erik Slottner framhöll vidare att det är anmärkningsvärt att Miljöpartiet och Vänsterpartiet nyligen bromsade bygget av 2500 bostäder i Hammarbyhöjden och Bredäng.

Riktlinjer för handläggning inom socialtjänstens äldreomsorg
    Kommunfullmäktige beslutade även om nya riktlinjer för handläggning inom socialtjänstens äldreomsorg. Alliansen lade fram följande reservation då ärendet behandlades i BB och KS:

”Den rödgrönrosa majoriteten har en hög svansföring i äldrefrågorna, men har tagit ytterst få egna initiativ för att konkret förbättra omsorgen för Stockholms äldre. Föreliggande förslag, som i de flesta väsentligheter bygger på det förslag Alliansen tog fram under slutet på förra mandatperioden, är ett bra exempel på det.

Vi motsätter oss dock påståendet att riktlinjerna endast fått redaktionella ändringar i jämförelse med Alliansens förslag. Att kommunala hemtjänstutförare nu är ickevalsalternativet inom hemtjänsten kan exempelvis inte beskrivas som endast en redaktionell ändring.

Med makten att styra kommer också ansvaret att omsätta tidigare utfästelser till praktisk politik. När äldrenämnden behandlade förslaget till nya riktlinjer i december 2013 anförde företrädare för Vänsterpartiet och Socialdemokraterna: ”Ålder och otrygghet ska inte bara beaktas, utan bör vara ett kriterium till både servicehus och vård- och omsorgsboende.” I förslaget till riktlinjer står nu att ”ålder i sig är inget kriterium”. Från vår sida kan vi bara beklaga att man har avstått från möjligheten att exempelvis ge alla över 85 år som så vill plats på servicehus, trygghetsboende eller vård- och omsorgsboende. Det skulle ha varit en bra förbättring av det föreliggande förslaget.

Vid det nämnda mötet i Äldrenämnden framhöll även Vänsterpartiet och Socialdemokraterna att man ville snabbutreda möjligheten att bevilja servicetjänster upp till ett visst antal timmar genom ett rambeslut och att resultatet från utredningen skulle införlivas in i de nya riktlinjerna. Trots att utredningen ännu inte är genomförd väljer majoriteten att baxa igenom de nya riktlinjerna.

Vi anser även att valfrihetssystem ska avse all biståndsbedömd verksamhet inom äldreomsorgen. Även om riktlinjerna klargör att den enskildes önskemål ska väga tungt hjälper det inte de äldre som bor i stadsdelar där servicehus helt saknas. Detta vore en reform som skulle ge äldre större möjlighet att påverka de viktiga besluten i sina liv.

Föredragande borgarrådet anför att i förslaget finns ett förtydligande om att särskild hänsyn ska tas till ålder och ensamhet vid biståndsbedömning av behov av vård- och omsorgsboende. Dessa skrivningar tillkom på Alliansens initiativ, och det är bra att borgarrådet ansluter sig till uppfattningen att ett sådant förtydligande bör ske. I jämförelse med det förslag som antogs av äldrenämnden under Alliansens tid vid makten har dock ordet ”ensamhet” utgått. Detta kan inte enbart betraktas som en redaktionell ändring, med tanke på att en ensam äldre person normalt sett har sämre möjligheter att klara sig utan insatser från stadens sida. Vi yrkar därmed på att skrivelsen i det ursprungliga förslaget behålls.”