• KF 30/3: Kajer, bryggbad och Slussen

Den 30/3 höll kommunfullmäktige i Stockhoms stad sammanträde, där Erik Slottner och Sofia Modigh (KD) deltog. Erik ställde två frågor till majoriteten i samband med frågestunden. Den första frågan gällde Socialdemokraternas besked om Slussen. I helgen gav Socialdemokraterna efter ett extrainsatt möte grönt ljus för att gå vidare med nya Slussen. Finansborgarrådet Karin Wanngård (S) framhöll i medierapporteringen om beslutet att Slussenbygget kan komma igång först 2016. Erik frågade varför det ska dröja ett år innan ombyggnationen sätter igång? Dessutom undrade han om det är majoritetens gemensamma linje att bygget med Slussen nu ska starta.

Karin Wanngård (S) sa att man kan starta bygget med Slussen först 2016 på grund av att ett antal rivningsbeslut väntar. Erik konstaterade då att det är majoriteten som förhalar rivningarna genom att man vid upprepade tillfällen bordlägger rivningsärenden i stadsbyggnadsnämnden. Wanngård kommenterade inte i vilken mån övriga partier i majoriteten är med på att sätta igång med Slussenbygget.

Erik Slottners andra fråga under kvällen gällde tekniska nämndhuset. Jan Valeskog (S), bitr. finansborgarråd och ordf. i exploateringsnämnden, sa nyligen i en tv-intervju att flytten av tekniska förvaltningarna till Söderort antagligen inte blir av. Därmed kan vi inte, som planerat, omvandla tekniska nämndhuset till bland annat bostäder. Valeskog (S) hänvisar bland annat till att strandskyddsregler gör det svårt att bygga bostäder på platsen. Erik frågade om majoriteten verkligen tänker lägga sig platt för strandskyddsregler, då länsstyrelsen ofta ger dispens. Karin Wanngård (S) gav inte något utförligt svar om strandskyddet, men det står klart att det inte alls är självklart för Socialdemokraterna att flytta tekniska nämndernas verksamheter, som tidigare planerat.

Ett antal beslutsärenden var uppe för debatt under kvällen:

• Kajstrategin fastslår hur stadens kajer och kajområden ska användas på bästa sätt. Det är bra att staden tar ett helhetsgrepp om våra kajer och vattennära lägen. Det är dock en stor besvikelse att majoriteten inte i högre grad vill tillgängliggöra kajerna för stockholmarna och prioritera folklivet. Kristdemokraterna begärde därmed, tillsammans med övriga Alliansen, en återremiss av kajstrategin för ytterligare beredning. Det finns inte en motsättning mellan att satsa på sjötrafik och att även uppnå mer levande kajer med mer folkliv.
    • 230 lägenheter ska byggas i Hammarby Sjöstad i området mellan Kanalvägen, Vävar Johans Gata och Båtbyggargatan. Den södra delen av området avses att säljas till NCC Boende AB för att där bygga cirka 116 lägenheter. Den norra delen av området planeras att upplåtas med tomträtt till AB Stockholmshem för att där bygga cirka 113 hyreslägenheter samt en förskola med fyra avdelningar. Bolaget ska också bygga den permanenta sopsugsterminal som ska betjäna östra Sjöstaden.
    • Fullmäktige fattade beslut om bryggbad vid Kristinebergs och Hornsbergs strand. Förslaget är ursprungligen ett medborgarinitiativ från Micke Valier (KD). På platserna är det i dag badförbud. Förslaget innebär att badförbudet hävs på de två platserna, samtidigt som Kristinebergs strand blir ett officiellt strandbad där hundförbud gäller.
    • Vidare beslutades om försäljning av del av fastigheten Akalla 4:1 till Peab Bostad för 140 miljoner kronor. Detta är en del av genomförandet av strukturplanen Kista Science City. Peab planerar att bygga två bostadskvarter med totalt cirka 240 lägenheter. En förskola med tre avdelningar kommer att upprättas samt fem till sju servicelägenheter.
    • Familjebostäder har i dag drygt 3 000 lägenheter i områdena Farsta och Farsta strand. Kommunfullmäktige beslutade om nyproduktion om cirka 200 lägenheter inom kv. Magelungens strand, till en total investeringsutgift om cirka 440 miljoner kronor.
    • I budget 2015 fastslås att ett ytterstads- och demokratiutskott ska inrättas under kommunstyrelsen. Utskottet ska vara pådrivande och följa upp nämnder och styrelsers arbete för att öka invånarnas delaktighet och stärka demokratin. Utskottet ska bestå av sju ledamöter och sju ersättare, som alla utses av kommunstyrelsen. Erik Slottner var uppe i debatten, som stundom blev ganska hätsk. Företrädare för Alliansen ifrågasatte vad detta utskott konkret kommer att bidra med och på vilket sätt det kommer att främja demokratin.
    • För att bättre kunna ge utlåtanden kring kulturhistoriska värden i program-, detaljplane-, bygglovs- och rivningsärenden beslutades även att ett kulturmiljöutskott inrättas under kulturnämnden.
    • Sedan våren 2013 pågår en försöksverksamhet med food trucks. Som en del i försöket infördes en ny typ av nyttoparkeringstillstånd. Trafiknämnden har nu utvärderat försöksverksamheten och fullmäktige beslutade att nyttoparkeringstillståndet ska finnas kvar. Taxan höjs med hela 150 %, från 12 000 till 30 000 kronor. Alliansen är kritisk till att kostnaden höjs så snabbt och dramatiskt. Vi är även negativa till att det inte ska vara tillåtet med matförsäljning från food-trucks nattetid.

Avslutningsvis kan konstateras att fullmäktiges sammanträde den 11 maj 2015 ställs in på grund av få beslutsärenden. Tempot från den nya majoriteten har än så länge varit lågt.