• Majoriteten svänger efter KD-kritik

– Jag är glad att Stockholms stad har lyssnat på Kristdemokraternas kritik mot att det har funnits upp till 200 tomma platser per natt på transitboendet för flyktingfamiljer på Kämpetorpsskolan i Älvsjö. Att flytta verksamheten till mer ändamålsenliga lokaler i Vårberg och istället öppna Kämpetorpsskolan för ensamkommande flyktingbarn gör att staden hjälper fler människor på ett bra sätt, säger Sofia Modigh (KD), gruppledare i Socialnämnden.

Sofia Modigh (KD) har kritiserat den rödgrönrosa majoriteten i Stockholms stad för att staden enbart släpper in barnfamiljer på transitboendet i Älvsjö. Kristdemokraterna har föreslagit att målgruppen ska utvidgas, så att fler transitflyktingar kan erbjudas plats, eller att en annan lämplig lösning ska hittas för att undvika tomma platser i onödan. Nu ska transitboendets verksamhet flytta till Vårberg och lokalerna i Älvsjö användas till boende för ensamkommande flyktingbarn.

– Stockholms stad står inför en stor utmaning med en hög tillströmning av flyktingar. Det kräver att de lokaler som finns används på ett flexibelt och ändamålsenligt sätt. Antalet ensamkommande barn fortsätter att öka, medan antalet familjer som tillfälligt är i Sverige som transitflyktingar inte är lika många. Att öppna lokalerna i Älvsjö för ensamkommande barn gör att stadens resurser används på ett bättre och mer effektivt sätt, avslutar Sofia Modigh (KD).
    Markus Nyman