• Miljöpris för Sjövägen!

Kristdemokraternas initiativ, pendelbåtslinjen Sjövägen, har lett till att landstingets miljöpris för 2015 går till rederiet som kör den eldrivna pendelbåten E/S Sjövägen.

Rederi AB Ballerina tog i dag emot Stockholms läns landstings miljöpris under landstingsfullmäktige. Den eldrivna pendelbåten ger en minskning av koldioxidutsläppen med 152 ton koldioxid per år. När Kristdemokraterna förde fram tanken på en pendelbåtslinje mellan Lidingö, Nacka och centrala Stockholm skakade många på huvudet, men i dag är linjen ett permanent inslag i SL-trafiken. Den eldriven båten invigdes förra året, och fler kan vara på väg.

Karl Henriksson (KD)– Det här är ett kvitto på hur vår framåtanda och våra nya lösningar kan lyckas i Stockholms kollektivtrafik. Jag gläds med rederiet och alla resenärer som får klimatsmarta och effektiva tvärgående resvägar på Stockholms inre vatten. Det här bådar gott inför de kommande tre pendelbåtslinjerna, säger Karl Henriksson (KD), gruppledare i trafiknämnden och ordförande för beredningen för trafikplanering.