• Oppositionen hotar ge SL ett ekonomiskt hål på 700 miljoner

Kristdemokraterna och övriga Alliansen i Stockholms läns landsting vill höja SL-taxan för att kunna bygga ut kollektivtrafiken och göra nödvändiga investeringar i till exempel tunnelbanan och Citybanan. Tillsammans med åtgärder för att minska kostnadsökningstakten tar Alliansen på så sätt ansvar för en ekonomi i balans.

Nu hotar Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet med att göra gemensam sak med Sverigedemokraterna för att rösta bort taxehöjningen och därmed ge SL ett ekonomiskt hål på 700 miljoner kronor. Trafikplaneberedningens ordförande Karl Henriksson (KD) skriver på Svenska Dagbladets debattsida att han hoppas att oppositionen i stället vågar fatta beslut för en utbyggd kollektivtrafik.

Så här skriver Karl Henriksson i debattartikeln:

Därför måste priset på SL-kortet höjas

Sällan har vi i Alliansen fått så mycket kritik som när vi för några veckor sedan berättade att vi tänker höja SL-taxan. Men vi tänker inte låtsas som att Stockholm inte har stora utmaningar inför framtiden. Det här ställer stora krav på Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna, som hotar med att ge SL ett ekonomiskt hål på 700 miljoner kronor.

Stockholms län växer så det knakar. Det innebär bland annat att vi behöver investera i ny tunnelbana och bättre kapacitet på pendeltågen. Alliansens historiska utbyggnad av tunnelbanan betyder nio nya stationer – och vi hoppas kunna fatta beslut om ännu mer. Citybanan som invigs om två år kommer att fördubbla kapaciteten för pendeltågstrafiken. De här investeringarna kostar pengar. Pratet om bilälskande borgare som trampar på vanligt folk har ingen som helst grund. Kristdemokraterna och övriga Alliansen satsar mer än någonsin på kollektivtrafiken, för ett hållbart resande i Stockholmregionen. Vi föreslår en höjning av SL:s månadskort med 100 kronor eftersom vi bedömer att det är den bästa lösningen för alla stockholmare.

De fyra oppositionspartierna i Stockholms läns landsting har hittills sagt nej till en höjning av SL-taxan. Vi vill hävda att det är oansvarigt och att de i så fall medvetet slår hårt mot SL:s ekonomi. Oppositionen vet nämligen att deras egna ”skuggbudgetar” inte kommer att gå igenom. De har inga planer för hur de ska få landstinget att besluta om andra sätt att få intäkter till SL.

Ändå vill de bryta ut frågan om nivån på SL-taxan till en enda omröstning. Det betyder att de rödgrönbruna kommer att rösta igenom en budget som inte är fullt finansierad. Det kommer att bli upp till oss i den styrande Alliansen att lappa ihop de 700 miljoner som fattas för att kunna ha råd med den nya tunnelbanan och de andra, helt nödvändiga, investeringarna. En opposition utan ansvar kommer att slå direkt mot SL:s resenärer.

Att höja SL-taxan är inget roligt beslut. Det är inte heller det enda beslutet vi fattar för att öka SL:s intäkter. Vi tänker också minska tjuvåkningen, som gör att SL går miste om 250 miljoner kronor i intäkter om året, och vi satsar på att öka intäkterna från lokaler och reklam. Samtidigt vet vi att SL-månadskortet är förmånligt jämfört med övriga delar av landet, där man i de flesta fall får betala 1 000–1 500 kronor i månaden för ett länskort. Vi fattar dessutom andra beslut för att öka SL:s intäkter.

Att vara politiker innebär ibland att ta ansvar trots att du vet att inte alla applåderar. Låt oss hoppas att socialdemokrater, miljöpartister, vänsterpartister och sverigedemokrater vågar fatta beslut för en utbyggd kollektivtrafik i Stockholms län.

Karl Henriksson (KD)
    ordförande för trafikplaneberedningen