• ”Samarbetet måste fungera under alla förlossningar”

I dag offentliggörs granskningen av fallet på BB Sophia i augusti 2014, då en patient avled i samband med en förlossning. Inspektionen för vård och omsorg (IVO) har utrett händelserna efter en Lex Maria-anmälan från vårdgivaren och en anmälan av en privatperson. Myndigheten konstaterar att verksamheten har organiserats och bedrivits på ett patientsäkert sätt när det gäller det akuta omhändertagandet, men anser också att brister i riskbedömningen av patienten kan ha lett till allvarliga konsekvenser.

– Det är bra att IVO kräver tydliga åtgärder och planerar för en uppföljande tillsyn av BB Sophia under nästa år. Tyvärr har inte vården varit tillräckligt bra vid den här tragiska händelsen. Vi vet att BB Sophia har förbättrat sina rutiner under året, men samarbetet mellan personalen måste fungera under alla förlossningar, säger Ella Bohlin (KD), barn- och äldrelandstingsråd.

Patienten drabbades vid förlossningen av två allvarliga komplikationer samtidigt. Efteråt har kritik riktats mot att BB Sophia inte ligger på ett akutsjukhus. Enligt IVO har dock ingenting framkommit som talar för att det tagit för lång tid eller att personalen inte haft kunskap om vad som ska göras i den akuta situationen.

– BB Sophia är en uppskattad förlossningsklinik och nu visar det sig att den också har haft tillräcklig kapacitet när det gäller intensivvård. I vårt arbete med att bygga ut förlossningsvården i Stockholms län ska patientsäkerheten även i fortsättningen vara i första rummet, säger Ella Bohlin.

Här finns beslutet från Inspektionen för vård och omsorg >>