• Sterilisera luften i SL-trafiken

20 januari 2015

Kristdemokraterna vill genomföra ett försök med att sterilisera luften i bussar för att förhindra smittspridning i SL-trafiken.

Karl Henriksson frilagd web– Det är framför allt olika typer av influensor som smittar genom luften. Att sätta in utrustning som steriliserar luften skulle kunna vara ett sätt att få en friskare befolkning och till och med förhindra framtida pandemier, säger Karl Henriksson (KD), gruppledare i trafiknämnden.

Tekniken för att rena luften från smittsamma ämnen har använts i Houston, USA. Karl Henriksson berättar i dag om förslaget i tidningen Mitt i.

– Med den teknik som använts i Texas hoppas vi få bort 99 procent av de smittsamma ämnena, men det måste naturligtvis testas vetenskapligt under svenska förhållanden, gärna i samarbete med till exempel Karolinska Institutet och Europeiska Smittskyddsinstitutet (ECDC) i Solna. Det finns många sätt att utveckla kollektivtrafiken och om det här försöket faller väl ut kan vi förbättra både stockholmarnas hälsa och upplevelse av SL-trafiken, säger Karl Henriksson.

För mer information:
    Simon Olsson

Karl Henriksson intervjuas om förslaget i P4 Stockholm: