• Varför vill Mittenstyret straffa kvinnliga företagare?

Kvinnor driver företag i branscher där kvinnor ofta arbetar och i många fall handlar det om små företag. Enligt Vårdföretagarna drivs hela 61 procent av landets vård- och omsorgsföretag av kvinnor.
    Sedan S, C och MP med stöd av V tog över makten i Region Stockholm kan en tydlig kursomläggning ses. Alltmer av vården ska bedrivas i egen regi och vårdval läggs ner. Kursomläggningen försvagar inte bara företagandet utan också det jämställdhetsarbete vi gjort för att kvinnor ska få mer makt och inflytande.
    För oss kristdemokrater är det viktigt att värna kvinnligt företagande i vården också utifrån att möjliggöra för kvinnor att göra olika karriärval. Vi behöver göra det mer attraktivt att arbeta inom vården och då är ett sätt att ge vårdens medarbetare möjlighet att göra egna val.
    Idag utvecklar jag detta resonemang i Life Science Sweden – Nordens största tidning om den svenska bioteknik-, medicinteknik-, och läkemedelsindustrin.