• Villkoren för förarna inom färdtjänsten

Arbetet med en ny upphandling av färdtjänsten pågår. Något som står högt på dagordningen för Kristdemokraterna är taxiförarnas situation. Syftet är att förbättra kvaliteten och bemötandet inom färdtjänsten i Stockholms län.

Fredrik Wallén (KD)– Kristdemokraternas ambition är att vi i den här nya upphandlingen ska landa i bättre villkor för färdtjänstpersonalen, vilket som vi ser det bland annat ska innebära kollektivavtalsliknande villkor, säger Fredrik Wallén, ordförande för färdtjänst- och tillgänglighetsberedningen, till P4 Stockholm som i dag har rapporterat om en planerad protest av färdtjänstens förare.

Fackförbund har krävt kollektivavtal för färdtjänsten. Lagen medger inte en sådan lösning, men Kristdemokraterna gick till val på att införa motsvarande villkor för förarna. Partiet har också föreslagit en kundvalsmodell för att öka valfriheten för resenärerna.

– Det handlar om att höja kvaliteten i färdtjänsten och hitta alternativ som förbättrar förarnas arbetsmiljö, säger Fredrik Wallén.

Hör intervjun med Fredrik Wallén i P4 Stockholmsnytt: (Inslaget börjar 30 sekunder in i sändningen)