• Därför ska vi rösta i EU-valet!

Vi kan tycka att Europapolitiken inte berör oss så mycket här i Köping och i Västra Mälardalen. Det är fel. Faktum är att ungefär 60 procent av de frågor som varje månad finns på Köpings kommunfullmäktiges dagordning är direkt eller indirekt påverkade av EU.

Nyligen mötte jag en köpingsbo som var mycket kritisk till EU. Jag sa att jag också är kritisk. Det är fel att låta EU styra över frågor som vi själva kan ta hand om.

Däremot, påpekade jag, behövs EU för de stora gränsöverskridande frågorna som klimat, miljö, migration och internationell brottslighet. Detta blev vi överens om!

Sverige och Finland har tillsammans hälften av all skog i EU. Självklart borde vi själva få bestämma vilka och hur många träd som ska fällas i Sverige. Det ska inte EU lägga sig i.

Andra exempel är EU-regleringen av den svenska vargstammen och regleringen av skarv, en fågel vars avföring slår ut all vegetation på öar i skärgården men också i Mälaren och Hjälmaren.

Vi måste också säga nej till EU-reglering av vård och omsorg, socialförsäkringar, löner och arbetstider. Det senaste exemplet på klåfingrighet är arbetstidsdirektivet, dygnsvilan, som slår hårt mot medarbetare i omsorgen och räddningstjänsten.

Av Europas gängkriminella jobbar 70 procent över nationsgränserna. De smugglar tung narkotika och tvingar kvinnor till trafficking. KD har framgångsrikt bidragit till att stärka
    polisens samarmarbete i Europa.

Bara när vi jobbar tillsammans över nationsgränserna kan vi stoppa gängkriminaliteten. När brottslingar når över nationsgränsen måste också polisen göra det. Det är viktigt för att vi ska känna oss tryggare i våra hem och på gator och torg också i Köping.

Med krig i EU:s direkta närhet behöver vi påminna oss om att EU är ett Fredsprojekt. EU grundades av tre kristdemokratiska statsmän som brukar kallas för EU:s fäder. De var Konrad Adenauer från Tyskland, Robert Schuman från Frankrike och Alcide De Gasperi från Italien. Idén byggde på kunskapen om att den man går i armkrok med, den slår man inte. De enades om att börja samarbeta och bli beroende av varandra i Kol och stålunionen.

Kristdemokratin har haft en avgörande roll i uppbyggandet av Europa efter andra världskriget och partiet är alltjämt den ledande politiska kraften på den europeiska kontinenten.

Under mina tio år i Riksdagen gjorde vi ofta sk sub-prövningar i utskotten. Där tog vi ställning till om olika beslut fattades på rätt nivå eller om de borde läggas på en lägre eller högre nivå.

Subsidiär betyder understödja. Subsidiaritetsprincipen säger att beslut ska fattas på lägsta ändamålsenliga nivå. Det handlar också om synsättet att vi bygger samhället nerifrån och upp. Frågor som familjen kan besluta om ska ingen annan ta över. Däremot ska kommunen och staten ha en understödjande roll. Det kommunen kan ansvara för ska inte staten ta över. Det staten har förmåga att ta ansvar för ska inte EU ta över.

I förra EU-valet använde KD parollen ”Make EU lagom again”. Det handlade om just detta att inte låta EU växa till en superstat. Det handlade om att säga nej till att flytta över frågor till EU som vi som nationalstat själva kan ansvara för.

Det finns anledning att vara kritisk till EU:s klåfingrighet. Däremot behövs EU för de stora gränsöverskridande frågorna som fred och frihet, klimat och miljö, migration och internationell brottslighet.

Att rösta i EU-valet är en röst för freden, demokratin och friheten.

Lars-Axel Nordell, Gruppledare KD Köping