• Alby naturreservat

Det är väl en underdrift att säga att det är nyhetstorka på det politiska området denna sommar med regeringskris, så det är med viss reservation vi för ett tag lämnar politiken på våra sociala medier och istället presenterar våra naturreservat i Tyresö, en repris från 2019.  Kanske får vi göra ett avbrott.

Alby är nog det mest kända och använda naturreservatet i Tyresö. Här finns både Alby friluftsgård, Uddby bondgård, Ahlstorp och Kolardammarna.

Alby friluftsgård lockar besökare både sommar och vinter. Albysjön lockar med bad på sommaren och skridskoåkning på vintern. I reservatet finns elbelysta löparspår och om vintern erbjuder snö så dras här skidspår. Det finns även utomhusgym och en frisbeegolf.

Uddby gård är en bondgård ”mitt i stan”. Gården har många olika djur, vilket kanske främst lockar barnfamiljer till ett besök.

Ahlstorp fungerade under stora delar av 1700- och 1800-talen som torp åt en båtsman. (Båtsman var en soldat till sjöss.)

Kolardammarna skapades för att rena vattnet från Fnyskbäcken men har även blivit ett vackert område i naturreservatet.

För att se alla bilderna gå till: