• Tyresö röstar borgligt men får ett styre lett av socialdemokraterna

Tyresö röstar borgligt men får ett styre lett av socialdemokraterna. Hur kan man påstå det? M, L, C och KD har 26 mandat i kommunfullmäktige. S, MP och V har också 26 mandat. SD är inte ett borgligt parti i vanlig mening men har till 90-95 % röstat med de borgliga partierna under den gångna mandatperioden. Om SD´s 9 mandat läggs till de borgliga mandaten så blir det 35 mandat mot 26. Dvs en klar och tydlig majoritet.

Men L valde redan efter förra valet att för egen vinning istället stö...

• KD ökar till 13% i SCB maj 2019

KD fortsätter att öka – är nu uppe i 13%!

Kristdemokraterna är uppe i rekordhöga 13 % och är Sveriges fjärde största parti. Vill du vara med i Kristdemokraterna och arbeta för förändring? Bli medlem i KD idag!

Bli medlem här: kd.nu/blimedlem

• KD får 12,2 procent i SvD/Sifos undersökning

Vilket parti skulle du rösta på i riksdagsvalet om det vore val idag?

8278 intervjuer genomförda den 1-11 april 2019. Staplar anger procent per parti och gråa staplar avser mars-mätning.

KD får 12,2 procent i SvD/Sifos undersökning. Det är nästan än en fördubbling sedan valet 2018 och högre än något tidigare valresultat.

• Ebba Busch Thor dra ifrån i Demoskop

Ebba Busch Thor fortsätter dra ifrån i Demoskops förtroendemätning. Borgerliga väljare föredrar nu KD-ledaren framför Ulf Kristersson.

– Hon lyser nu klarare än Kristersson bland M/KD-väljare. Det vittnar om att SD-utspelet har fallit väldigt väl ut, säger Demoskops analyschef Peter Santesson.

Kristdemokraterna ökade till hela 11,7 procent i Demoskops aprilmätning, den första sedan Ebba Busch Thor gick ut med beskedet om att samtala med Sverigedemokraterna. Men det är inte bara ...