• Hemsjukvården bör skötas av kommunerna

I ”Dagens Medicin” den 18 april skriver Ulf Perbo, gruppledare för KD Tyresö, tillsammans med Samuel Klippfalk, Désirée Pethrus och ytterligare 25 kristdemokrater från Stockholms län om att ansvaret för hemsjukvården bör flyttas över till kommunerna.

Nedan kan du läsa hela artikeln från tidningen ”Dagens Medicin”.

Hemsjukvård

Region Stockholm är den sista regionen i Sverige som fortfarande inte har gjort hemsjukvården till ett kommunalt ansvar. Det är orimligt. Medan politikerna grälar blir patienterna lidande och får inte den välfungerande vårdprocess de har rätt till.

Hemsjukvård ges i patientens hem istället för på en vårdinrättning, så att den som behöver hjälp kan bo kvar i sitt eget hem så länge som möjligt. Gruppen som får regionens hemsjukvård överlappar ofta gruppen som tar del av vård- och omsorgsinsatser från kommunen.

I dag kan en regional undersköterska från hemsjukvården möta en kommunal undersköterska från hemtjänsten i dörren hos en patient, trots att båda ofta har samma formella och reella kompetens. Att föra över ansvaret till kommunen innebär färre besök för patienten, förbättrad kontinuitet i vårdprocessen och ökad trygghet.

Mellan 2021 och 2031 beräknas andelen personer över 80 år öka med nästan 50 procent i landet, samtidigt som andelen i yrkesför ålder endast ökar med 4 procent. Sjukvården och äldreomsorgen måste börja använda befintliga personalresurser på ett effektivt och smart sätt, inte ägna sig åt onödigt dubbelarbete.

En självklar reform, kan tyckas? Tyvärr inte i Stockholm. Även om hemsjukvården förts över till kommunerna i hela övriga landet, har förhandlingarna mellan Region Stockholm och länets kommuner gång på gång saboterats av revirtänk, politisk prestige och låsningar i detaljfrågor.

Vi kristdemokrater har i flera mandatperioder drivit på för att reformen ska bli av. Socialdemokraterna är mindre konsekventa: så sent som 2022 drev de frågan i hälso- och sjukvårdsnämnden och inkluderade den i sitt regionala handlingsprogram inför valet. Efter valet är det knäpptyst från sossarna i regionen – samtidigt som det socialdemokratiska finansborgarrådet i Stockholms stad lyfter kommunalisering av hemsjukvården i sin budget. Så vad är Socialdemokraternas linje egentligen?

Nu är det hög tid för politiker från vänster till höger att sluta gräla, tveka och vela. Det är dags att föra över hemsjukvården till kommunerna. Kristdemokraterna sätter alltid människan före systemet.

Samuel Klippfalk (KD), oppositionsråd, Solna

Désirée Pethrus (KD), oppositionsregionråd, Region Stockholm

Nike Örbrink (KD), gruppledare, Stockholms stad

Eva von Wowern (KD), kommunalråd, Täby