• Energikrisen ansätter Sverige med full kraft

Vi går en hård vinter till mötes! Energikrisen ansätter nu Sverige med full kraft. Södra Sverige bedöms vara värst i hela Europa och elpriserna skenar. Den tidigare regeringen med Socialdemokraterna och Miljöpartiet har genom en oerhört oansvarig energipolitik sett till att vi hamnat här. Genom att påverka förutsättningarna med effektskatter för kärnkraftsindustrin har de tvingat fram en nedläggning av kärnkraftverk i ett rasande tempo, samtidigt som de subventionerat förutsättningarna för vindkraft.

Samtidigt har de också slagit sig för bröstet och sagt att Sverige genom ett samarbete med SSAB, LKAB och Vattenfall skall tillverka fossilfritt stål. En satsning som bara den kräver lika mycket elenergi som hela Finland förbrukar. Förmodligen hade man kunnat låta vilken lågstadieklass som helst i Sverige räkna på detta och de hade kommit fram till att ekvationen inte går ihop. Den tidigare regeringen verkar dock aldrig ha gjort den uträkningen, eller så kan de inte räkna.

Nu har vi hamnat i ett läge där vi kommer att bli tvungna att snabbt bygga upp ett system med kraftverk som går på olja eller gas som en så kallad ”gap filler” till dess att Sverige byggt upp ny kärnkraft. De Svenska företagen, miljön och vi som betalar elräkningar blir de stora förlorarna.

Den nya regeringen har en tuff uppgift, och det kommer att ta tid att bygga upp en fungerande elkraftsproduktion igen. En elkraftsproduktion som fungerar även då det inte blåser.