• Försämrad kollektivtrafik

Busslinjer har försvunnit och turtätheten minskat. Fler nedskärningar i lokaltrafiken är att vänta.
    Innan valet 2022 skanderade Vänstern om gratis kollektivtrafik. Miljöpartiet proklamerade att vi alla skulle ställa bilen och åka kollektivt för klimatet och miljöns skull. I Tyresö kommun tog styret med S och MP i täten beslut om att vi ska nå netto noll utsläpp redan år 2030 istället för år 2045 som beslutades i Parisavtalet
    Region Stockholm som ansvarar för kollektivtrafiken styrs efter valet av Socialdemokraterna, Centerpartiet och Miljöpartiet med stöd av Vänsterpartiet. Efter valet gör de precis tvärtemot vad som utlovats innan. De minskar turtätheten och drar in busslinjer. Som grädde på moset höjs nu också avgifterna igen för andra gången sedan de rödgröna tog över styret. Idag kostar en 30-dagarsbiljett 970 kronor. Efter årsskiftet stiger priset med ytterligare en femtilapp. De Tyresöbor som kliver på bussen vid Gudöbroleden möts allt oftare av att bussen är fullsatt eftersom turtätheten minskat med hälften. Ett hyckleri utan dess like!