• Alby naturreservat

När man frågar Tyresöbor om vad det bästa är med Tyresö så är det många som svarar: ”Närheten till naturen”. Det är inte så underligt, en tredjedel av Tyresös areal är skyddad som nationalpark respektive naturreservat. Under sommarens politiska nyhetstorka i Tyresö bjuder vi på en rundvandring i Tyresö naturreservat och nationalpark. Vi tar dem i bokstavsordning och börjar alltså med Alby.

Alby är nog det mest kända och använda naturreservatet i Tyresö. Här finns både Alby friluftsgård, Uddby bondgård, Ahlstorp och Kolardammarna.

Alby friluftsgård lockar besökare både sommar och vinter. Albysjön lockar med bad på sommaren och skridskoåkning på vintern. I reservatet finns elbelysta löparspår och om vintern erbjuder snö så dras här skidspår. Det finns även utomhusgym och en frisbeegolf.

Uddby gård är en bondgård ”mitt i stan”. Gården har många olika djur, vilket kanske främst lockar barnfamiljer till ett besök.

Ahlstorp fungerade under stora delar av 1700- och 1800-talen som torp åt en båtsman. (Båtsman var en soldat till sjöss.)

Kolardammarna skapades för att rena vattnet från Fnyskbäcken men har även blivit ett vackert område i naturreservatet.

För fler bilder:

facebook.com/KDTyreso/photos/pcb.2070580626402811/2070578926402981/?type=3&theater