• Både rätt och fel

I en artikel i aprilnumret av Tyresö Nyheter (s) ondgör sig skribenten över att antalet hyreslägenheter hos Tyresö Bostäders endast ökat med tre stycken sedan år 2000. Visserligen har Tyresö Bostäder byggt 208 lägenheter under denna tid men eftersom bolaget samtidigt sålt 205 så är mycket riktigt nettoökningen endast tre stycken.

Skribenten menar att bristen på hyreslägenheter kan leda till problem för t.ex. mammor som är utsatta för våld i nära relationer, dvs ju färre hyresrätter ju svårare att få tag på en. Vad skribenten tycks glömma bort är att de 205 sålda lägenheterna inte var tomma och alltså inte stod till förfogande för dem som snabbt behövde en lägenhet. De 208 nya lägenheterna var däremot av naturliga skäl tomma och dessa kunde alltså disponeras av ”lägenhetstörstande” människor.

Det är alltså sant att antalet lägenheter i Tyresö Bostäder bara ökat med tre stycken, men antalet lägenheter i Tyresö ökade faktiskt med 208 stycken genom Tyresö Bostäders försorg (+ alla andra nya hus och lägenheter). På så sätt har Tyresö Bostäder bidragit till att öka antalet lägenheter i Tyresö utan att riskera bolagets ekonomi. I höst startar vi bygget av ytterligare c:a 200 lägenheter i projekt Hasselbacken.

Leif Kennerberg

Ordförande i Tyresö Bostäder