• Bostad – en rättighet

I februarinumret av Tyresö Nyheter (s) skrivs det på ledarsidan: ”Bostaden inte längre en rättighet”. Självklar har alla rätt till en bostad, det är en av anledningarna till varför Tyresö Bostäder bygger nya bostäder. Men för att bygga bostäder måste man ha kapital. Kapital kan ett bostadsbolag få om verksamheten går med vinst (om hyrorna är något högre än kostnaderna), genom att låna pengar eller att sälja något man äger. Det senare, att Tyresö Bostäder vid några tillfällen sålt fastigheter, gillar inte ledarskribenten.

Att skapa kapital genom vinst på verksamheten tar lång tid. Att låna till hela kostnaden för ett nybygge gör att bolaget är sårbart om det blir räntehöjningar. Så, att få in en del kapital genom att sälja någon fastighet gör att bolaget kan finansera en del av byggkostnaden med eget kapital. I Tyresö Bostäder har vi som mål att kunna betala 20 % av byggkostnaderna med eget kapital.

Trotts det jag skrivit ovan för Tyresö Bostäder igen aktiv försäljning, dvs vi går inte ut på marknaden och frågar om någon vill köpa hus av oss. Men, om några boende i ett område frågar om de kan få köpa sina lägenheter så undersöker vi om det är en fastighet som är lämplig att sälja. I några få fall har vi bedömt att det kan vara lämpligt att sälja, t.ex. området Diamanten som såldes under 2014. Just nu pågår samtal med en nybildad bostadsrättsförening i Krusboda om köp av ett 50-tal lägenheter. Om det blir någon affär återstår att se. Minst 2/3 av de hyresgästerna måste godkänna köpet för att ombildningen till bostadsrätter skall bli av.

Under kommande år kommer Tyresö Bostäder att bygga många nya lägenheter på olika håll i kommunen. Först ut är Hasselbacken, med byggstart hösten 2015, med c:a 200 lägenheter. Till detta skall läggas att vi skapar ungdomsbostäder genom att bygga om några lokaler. På sikt kommer Tyresö Bostäder att ha ett par hundra ungdomslägenheter.

Leif Kennerberg

Vice ordförande i Tyresö Bostäder