• Det byggs i Tyresö

Mycket av det Martin Nilsson tar upp i artikeln ”Det är fler bostäder det handlar om” i Tyresö Nyheter (s) kan man hålla med om, framförallt att det nu byggs mycket i Tyresö kommun. Men i artikeln finns påståenden som inte är korrekta.

Martin Nilsson skriver ”Att den styrande alliansen fortfarande ger bostadsrättsföreningar en ovillkorlig rätt att köpa hyresrätter …..”. Något sådant beslut har inte fattats av alliansen. Om några boende bildar en bostadsrättsförening och vill köpa sina lägenheter så kommer en försäljning bara ske om en sådan försäljning på sikt gynnar Tyresö Bostäder. Och det är få bostäder i Tyresö Bostäder bostadsbestånd som uppfyller detta villkor, så det är ytterligt få bostäder som kan komma ifråga.

Man kan uppfatta Martin Nilssons artikel som att antalet bostäder minskar om Tyresö Bostäder säljer några lägenheter. Så är naturligtvis inte fallet. Tvärtom, för de intäkter en försäljning ger bygger Tyresö Bostäder nya lägenheter. Om man säljer för t.ex. 80 MKR och låter det utgöra 20 % av byggkostnaden (för att låneskulden på de nya husen inte skall bli för stor) kan man alltså bygga nytt för 400 MKR. Det blir många nya lägenheter. Dessutom finns de sålda lägenheterna kvar, så det totala antalet bostäder ökar.

Under kommande år kommer Tyresö Bostäder öka byggandet.

Leif Kennerberg

Ordf. Tyresö Bostäder