• En växande skärgårdskommun

P R E S S M E D D E L A N D E
    Alliansen i Tyresö (M), (FP), (C), (KD)

En växande skärgårdskommun

I takt med att Tyresöborna blir allt fler fortsätter Alliansen stärka och utveckla Tyresö. I kommunplan 2015-2018 tillförs resurser till förskola, skola och äldreomsorg på över 350 miljoner kronor. Alliansen fortsätter ta ansvar för bostadsbristen i Stockholmsregionen och planerar för över 3.500 nya bostäder de närmaste åtta åren. Investeringsprogrammet uppgår till drygt 1,9 miljarder kronor (exkl. exploateringsintäkter). Tyresös attraktionskraft är extremt hög. 99 % (SKI*) av Tyresöborna har två år i rad kunnat rekommendera andra att flytta till kommunen. Det är en högre siffra än i någon annan av Sveriges 290 kommuner. Tyresö har också länets nöjdaste invånare när det kommer till kommunal service (SKI*). Detta sammantaget har resulterat i en stark tillväxt de senaste åren. En utveckling som Alliansen ser positivt på och fortsätter planera för. Det är också det som är grundbulten i den nya kommunplanen.

– Kommunplanen innehåller stora resurstillskott för att möta den expansiva fas Tyresö just nu är i. Samtidigt ges utrymme för kvalitetshöjningar på den kommunala servicen, i förskolan, skolan och äldreomsorgen. Det har vi råd med efter att ha fört en ansvarsfull politik och levererat överskott 18 år i rad. Även kommande år räknar vi med det. Marginaler är helt nödvändigt för en uthållig ekonomi. Under perioden kommer dessutom en ordentlig genomlysning göras av kommunens inköp och upphandlingar, det bör sänka kostnaderna med 100 miljoner på några år och säkerställa att varje skattekrona används klokt. Vi tar det långsiktiga ansvar som vi lovade Tyresöborna i höstens val, säger Fredrik Saweståhl (M), kommunstyrelsens ordförande.

– Investeringsprogrammet är mycket omfattande. Vi tar ansvar för att lösa bostadssituationen i Stockholmsregionen och möter behovet av förbättrad infrastruktur, fler förskolor, skolor, äldreboenden och vårdcentraler i alla kommundelar. Totalt planeras över 3.500 nya bostäder de kommande åtta åren med Norra Tyresö Centrum och utvecklingen av Wättingestråket som de största projekten. Inom ramen för dessa genomförs bland de största kultur- och utbildningssatsningarna i Tyresös historia med ett lyft av gymnasiet och ett helt nytt kultur- och kunskapscenter dit de högskoleförberedande programmen flyttas. Tyresö gymnasium får en rejäl nystart, säger Mats Lindblom (FP), kommunstyrelsens vice ordförande.

– Förra läsårets skolresultat var de bästa någonsin. Aldrig tidigare har så många Tyresöelever lämnat grundskolan med minst godkänt i alla ämnen. Det gör oss väldigt stolta men långt ifrån nöjda. Tyresös skolor har mer att ge. Lärar- och personaltätheten har ökat i både förskola och skola, dock inte tillräckligt. Ett av våra mål är därför att barngrupper och klasstorlekar ska minska för att alla barn ska bli sedda och kunna utvecklas i sin egen takt. Vi slår vakt om det fria skolvalet i en tid när det är hotat och ökar kapaciteten där det behövs så att föräldrar även framöver ska kunna välja förskola och skola nära hemmet till sina barn. Vi genomför också en extra satsning på barn i behov av särskilt stöd. I vårt Tyresö ska alla ha samma möjligheter, säger Ulrica Riis-Pedersen (C), gruppledare.

– Nyckeln till en bättre äldreomsorg och demensvård är personalen, därför ska kompetensnivån höjas ytterligare. Vi går nu vidare med det utbildnings- och certifieringssamarbete som vi tagit initiativ till tillsammans med Silviahemmet. Förutom att det blir en unik kvalitetsstämpel för god vård, som Tyresö dessutom blir först i landet med, kommer det göra oss attraktivare som arbetsgivare. Det är viktigt när behoven ökar. Genom vår nya gastronomichef tar vi ett helhetsgrepp om maten där ett särskilt fokus riktas mot äldreomsorgen. På det sociala området fortsätter det framgångsrika förebyggande arbetet och insatserna för boendestöd breddas så att fler ska kunna bo självständigt. Även här införs LOV för att kunna erbjuda insatser efter individers varierande behov. Vi fortsätter också att ta vårt ansvar för att de mest socialt utsatta Tyresöborna, flyktingar och ensamkommande barn, ska få en chans till ett bättre liv, Leif Kennerberg (KD), gruppledare.

Länk till kommunplan och budget: http://www.tyresom.se/upload/pdf/Kommunplan-2015-2018-utgava-9-2015-06-09.pdf *Svenskt Kvalitetsindex