• Länsstyrelsen avslöjar bostadspolitiskt fiasko i Tyresö!

Länsstyrelsen i Stockholm publicerade 18/3  årets bostadsmarknadsenkät. Huvudnyheten är det stora intresset för småhus. I Tyresö har priserna stigit 16% (!) procent på ett år och genomsnittspriset på ett småhus är nu över 6 miljoner kr. Kommunens bristande planläggning har dock inneburit att småhusbyggandet i stort sett utplånats. Länsstyrelsen rapporterar att Tyresö kommun planerar för 10 (!) småhus 2022. Men nära 800 i huvudsak dyra och trånga lägenheter i höghus. Förra året byggdes bara 13 småhus.

Redan innan pandemin ville 70% av medborgarna helst bo i småhus/radhus med trädgård. Tyresö kommun planerar för extremt få bostäder av det slag medborgarna helst vill ha och skapar istället konflikter med medborgarna genom höghusbebyggelse som irriterar boende i närheten (Amaryllisparken, Apelvägen, Södergården…..).

KD anser att kommun finns till för medborgarna, inta att medborgarna finns till för kommunen. Därför kommer vi att planera för mer småhusbyggande i kommunen om vi får väljarnas förtroende i nästa val.