• Sanningen om våra politiska motståndare (1)

Politik bör kunna vara att sakligt diskutera olika åsikter – inte att avsiktligt missförstå, tro det sämsta om andra, angripa sådant man hittat på att motståndaren tycker eller att använda en onödigt elak retorik och frossa i motståndarnas eventuella felsteg. På riksplanet har tonläget i politiken tyvärr alltför ofta blivit otrevligt med en onödigt tillspetsad retorik. Inte bara mellan politiker utan även i sociala medier, på ledarsidor osv. Vi i Tyresöpolitiken kan försöka agera på ett bättre sätt. Därför tänker vi i KD berätta sanningen om våra politiska motståndare här i kommunen. Vi börjar med socialdemokraterna.

I Tyresö är sedan förra valet Anita Mattson kommunstyrelsens ordförande och Anders Linder kommunfullmäktiges ordförande. Båda är Socialdemokrater och vi Kristdemokrater tillhör oppositionen. Anita och Anders sköter sina uppdrag ett bra sätt. De leder sammanträden på ett positivt och konstruktivt sätt som ger utrymme för olika åsikter. På så sätt bidrar de till att stärka den lokala demokratin och upprätthålla förtroendet för den svenska politiska modellen. Vi och Socialdemokraterna har olika uppfattningar kring flera frågor, men vi är övertygande om att de precis som vi vill det bästa för kommunens medborgare. Vi tror att Tyresö skulle bli en jättetrevlig kommun om vår politik genomfördes, men vi tycker att det är en trevlig kommun också när socialdemokraternas politik dominerar.

Socialdemokraterna med Anita och Anders i spetsen är ett seriöst och ansvarstagande parti som vi respekterar och uppskattar som kollegor och motståndare i kommunpolitiken.