• Utökad kapacitet av vårdcentral, förskola och bibliotek i Trollbäckens Centrum

Alliansen vill att Tyresö kommun i samarbete med Tyresö Bostäder undersöker möjligheten att bygga ut det s.k. Landstingshuset i Trollbäcken. Det skulle kunna ge vårdcentralen och biblioteket ökad kapacitet, men också leda till att kommundelen får fler förskoleplatser.

Alliansen har initierat en centrumutvecklingsplan för att Trollbäckens Centrum ska bli en naturlig plats för handel, service och möten. Som ett led i detta har vi en idé om svaret på tre frågor. Vi vill utreda om det så kallade Landstingshuset intill Alléplan kan byggas ut. Det ger ökad kapacitet för vårdcentralen, något det verkligen finns ett behov av, i Trollbäcken och i Tyresö som helhet. Här skulle också biblioteket kunna få nya och rymligare lokaler. Samtidigt skulle då bibliotekets nuvarande lokaler kunna användas som förskola, säger kommunstyrelsens ordförande Fredrik Saweståhl (M).

Lösningen skulle möta ett stort och växande behov som finns i Trollbäcken som kommundel, men också ge kraft i Trollbäckens Centrums utveckling och förmåga att stå på egna ben. Det blir inte bara två utan tre flugor i en smäll, säger Leif Kennerberg (KD), ordförande i Tyresö Bostäder.